Rheden Nieuws eet kritisch

Foto: Foter.com

COLUMN – De Gelderlander heeft al jarenlang met ‘over de tong’ een prima rubriek waarin wekelijks een restaurant in onze provincie wordt besproken. Ellen Willems neemt met een tafelgenoot de proef op de som. Zij beschrijft op een prettige wijze wat zij die avond waarneemt.

Afgelopen week bleek dat een positieve ervaring, de week daarvoor schreef Ellen Willems terecht kritisch over restaurant Sugo in Elten. De kop pizza op zijn Duits typeerde het raak.

Eerder besprak ‘over de tong’ een ander restaurant in Elten: Wirtshaus onder de kop  Nicht alles klar. Het restaurant komt er niet goed vanaf. De Gelderlander beschrijft later de humoristische reactie van de Nederlandse eigenaar van het Wirtshaus: “het ‘Nicht alles klar Ellen Willems menu’. Kon de klant zélf oordelen wie er gelijk had: de pen of de pan.

Dit citaat komt uit een artikel over de macht van de recensent. Restaurant Mangia in Doetinchem is gesloten wegens onvoldoende klandizie. Dit Italiaanse etablissement werd in De Gelderlander onder de loep genomen. ‘Niet zo bellissimo’ was een milde kop in vergelijking met het oordeel dat geveld werd. De uitbater legt de schuld overigens niet alleen bij de recensie. Het restaurant was nog maar kort open, hij ontkent niet wat in de recensie staat en het spijt hem dat er geen herstel mogelijk was.

Uw columnist vindt dat iedere restaurateur, chef, sommelier en iedereen uit de keuken en bediening weet dat zijn vele malen per dag gerecenseerd worden. Iedere gast ruikt, proeft en kijkt om te beoordelen en maakt zijn/haar recensie. Deze beoordelingen worden doorgegeven aan vrienden en bekenden. Iedere ontevreden klant zorgt voor een veelvoud aan mensen die het er niet op wagen te eten bij dat restaurant. Dat maakt het werken in de horeca ook zo zwaar; je doet permanent examen.

Rheden eet smakelijk!

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen