Grote trillingschade bij Grote goederentreinen

Als we niets doen dan komen straks vele goederentreinen over onze sporen. Dat deze niet passen op bestaand spoor beseffen blijkbaar alleen mensen in Oost-Nederland. Het ministerie van Milieu en Infrastructuur buigt zich op 20 en 25 november samen met de Tweede Kamer over ons leefmilieu.  Dat het schade oplevert is wel duidelijk. 

Arnoud Scheltema, voorzitter Stichting Spoorhinder: “Een huis dat nu al kraakt bij de passage van een Sprinter. Wat staat ons straks te wachten bij goederentreinen die tientallen keren zwaarder zijn? Toen we hier pas woonden voelde ik het huis dobberen op de boeggolf van de personentreinen. Maar nu, na het treffen van maatregelen, is dit grotendeels verholpen. Maar het kraakt nog wel en ik voel de wanden bewegen. Toch gek, het huis beweegt maar scheuren worden volgens deskundigen niet door treinen veroorzaakt”.  In het onlangs gepubliceerde Milieu Effect Rapport  (MER) wordt zelfs geconstateerd: ”In de praktijk is tot nu toe niet aangetoond dat de exploitatie van treinverkeer tot schade kan leiden, zeker niet op afstanden van meer dan 5 meter van het spoor “. Niet geloofwaardig volgens de aanwonenden. Dit wordt bevestigd in een door de Stichting Spoorhinder gehouden onderzoek:
Betuweroute
Hoe zit dit bij de Betuweroute? Daar zijn de woningen die dicht bij het spoor stonden gesloopt. Het betrof de woningen binnen de 30 meter van het spoor om zo een veiligheidszone te creëren. Buiten deze 30 meter zone staan nog altijd huizen. Conform afspraken gemaakt van voor de aanleg, zijn voor alle woningen binnen 50 meter (lees dus: woningen tussen de 30 en 50 meter van het spoor) trilling metingen aangeboden. Resultaat: bij 35% van de woningen is een overschrijding van de norm voor trillingshinder geconstateerd. Overigens, ook buiten deze zone zijn deze overschrijdingen gemeten. 
Veel woningen dichtbij het spoor
Kenmerkend voor de sporen in Oost-Nederland is de ligging van veel woningen tussen de 10 en 30 meter van het spoor. Extrapoleren we Betuweroute percentages dan betekent dat er bij 35% van 3.211 woningen (tussen 30 en 50 meter van het spoor), 1.124 overschrijdingen zullen gaan plaatsvinden. Dit betreft meer dan 2.700 bewoners. Maar de aanwezigheid van woningen dichter gelegen op het spoor in combinatie met het oude opgelapte spoor geeft de zekerheid dat het aantal trillingshinder gedupeerden vele malen hoger zal zijn. Mensen met materiële schade aan hun huizen maar ook gezondheidsschade door een slechte nachtrust. 
We zullen leren hoeveel mensen er in werkelijkheid getroffen worden. Dat het er veel zijn is zeker. Er is wetgeving in de maak, maar deze zal net als de nieuwe geluidwet de situatie niet verbeteren. 
Advies
Heeft u last van trillingen? Dien dan een klacht in bij ProRail. Wellicht staat u in de toekomst sterker.
Wilt u meet weten over het trilling onderzoek van de stichting Spoorhinder zie
http://www.stichtingspoorhinder.nl/groot-scheuren-boek.html
Maar onderteken in ieder geval het Burgerinitiatief op www.stichtingspoorhinder.nl
(Foto: www.spoorhinder.nl)
Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws via Facebook? Klik HIER en druk op “Vind ik leuk”. Liever via Twitter? Volg ons via @HetRhedenNieuws
Klik HIER wanneer u zich wilt aanmelden voor de nieuwsbrief.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen