Onderzoek naar risico’s en overlast goederenvervoer over het spoor

Staatssecretaris Mansveld (I&M, PvdA) moet de veiligheidsrisico’s en overlast door goederenvervoer in Brabant, Gelderland en Overijssel in kaart brengen, die ontstaat als de Betuweroute aan capaciteit inboet.

Ook moet zij met gemeenten en provincies in gesprek om de overlast van geluid en trillingen en de veiligheidsrisico’s te beperken. De Tweede Kamer stemde vandaag met algemene stemmen in met dit plan van D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven. 
Van Veldhoven: 
“Als goederentreinen vaker door dorpen en steden rijden, neemt de overlast voor omwonenden toe. Dat wil D66 zoveel mogelijk beperken. Daarom is het goed dat de Kamer de staatssecretaris opdraagt dit scherp in de gaten te houden en maatregelen te nemen.” 
Werk aan de Betuweroute
Tussen 2016 en 2022 kunnen minder treinen gebruik maken van de Betuwelijn, omdat in Duitsland het zogenoemde derde spoor wordt aangelegd. Hierdoor zal meer goederenvervoer over alternatieve treinroutes plaatsvinden. Het gaat hoogstwaarschijnlijk om routes door dorpen en steden in Brabant, Gelderland en Overijssel. 
Van Veldhoven: 
“Trillingen en geluid kunnen erg hinderlijk zijn voor de omwonenden. Om nog maar niet te spreken over de risico’s die het transport van bijvoorbeeld zware chemicaliën meebrengt. Ik wil niet dat bewoners in 2016 opeens verrast worden door zware overlast.” 
Motie
De staatssecretaris moet de Tweede Kamer in het najaar van 2014 informeren en een pakket aan maatregelen voorstellen. 
De motie van D66-Tweede Kamerlid Van Veldhoven treft u hieronder aan. 
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat werkzaamheden aan de Duitse kant van de Betuweroute leiden tot tijdelijk toenemend goederenvervoer op andere trajecten in de periode 2016-2022,

overwegende dat een toename van overlast op deze trajecten onvermijdelijk is, maar wel zo veel mogelijk beperkt moet worden,

verzoekt de regering in kaart te brengen welke gevolgen de tijdelijke toename van goederenvervoer op deze trajecten betekent voor de toename van geluid, trillingen en veiligheidsrisico’s, en in overleg met gemeenten en provincies die te maken krijgen met dit toenemend goederenvervoer, te zorgen voor maatregelen die deze overlast zo veel mogelijk beperkt, 
verzoekt de regering de Kamer hierover bij de uitwerking van het gehele maatregelenpakket in het najaar van 2014 te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws via Facebook? Klik HIER en druk op “Vind ik leuk”. Liever via Twitter? Volg ons via @HetRhedenNieuws
Klik HIER wanneer u zich wilt aanmelden voor de nieuwsbrief.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen