Lous stelt voor: VluchtelingenWerk

Daar sta je dan, in een vreemd land. Je kent de mensen niet. Je kent de taal niet. Je moet weer op nul beginnen. Zonder huis, zonder spullen en soms zelfs zonder je gezinsleden. Er breekt een moeilijke periode aan waar in je de – voor een ander zulke simpele dingen – opnieuw moet leren, omdat je gewoonweg een andere leefomgeving en een andere cultuur gewend bent.

Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor. De vrijwilligers van VluchtelingenWerk staan voor je klaar om je wegwijs te maken in dit voor jou vreemde land.
VluchtelingenWerk zet zich in voor asielzoekers, vluchtelingen en andere nieuwkomers in ons land. Ze komen op voor de rechten van vluchtelingen en helpen hen en anderen bij het opbouwen van een nieuw bestaan in Nederland.
VluchtelingenWerk heeft zes basisdiensten: informatie- en adviespunt, maatschappelijke ondersteuning, juridische ondersteuning, inburgering, taalmaatjes en arbeidsparticipatie.
g5bnhb8nuxsurgbv2wes4x1zy
Het kantoor van VluchtelingenWerk Rheden in Rhederhof. ©Foto Mandy Regterschot
Tanja Dijenborgh
Tanja Dijenborgh is 24 jaar geleden bij VluchtelingenWerk in Utrecht begonnen als vrijwillig maatschappelijk begeleidster. Sinds 2006 is ze werkzaam in de Gemeente Rheden, dat onder VluchtelingenWerk Oost Nederland valt. Op het kantoor in Rheden hebben ze ongeveer 35 vrijwilligers. “Ik geef leiding aan een groot deel van deze groep. Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de locatie. Ik onderhoud contact met de gemeente – die onze belangrijkste opdrachtgever is – en andere instanties die een relatie hebben met ons werk”, vertelt Tanja. 
Landelijke overheid
VluchtelingenWerk doet  veel, heel veel. Om hun werk goed te kunnen begrijpen is het belangrijk om te weten hoe bepaalde dingen wettelijk zijn geregeld. De landelijke overheid bepaalt ieder half jaar hoeveel statushouders – dat zijn asielzoekers die een verblijfstatus hebben gekregen – iedere gemeente moet huisvesten. Tanja: “Dit laatste halfjaar van 2014 zijn dat er voor Rheden 23. Die 23 mensen/gezinnen helpen we in eerste instantie 8 maanden. Daarna helpen we de minder zelfredzame, in overleg met de gemeente, nog een half jaar.”
Eerste opvang
Woningcorporatie Vivare geeft aan de gemeente door of er een woning beschikbaar is. VluchtelingenWerk heeft een speciale medewerker die de eerste opvang doet. Die zorgt ervoor dat cliënten worden ingeboekt bij de gemeente en bij allerlei instanties worden ingeschreven. Zij tekenen samen het huurcontract. Cliënten krijgen geld vanuit de bijzondere bijstand om de woning in veertien dagen tijd in te richten. Dit bedrag is geen gift, zij betalen alles – in gemiddeld drie jaar – terug.
Formulier met aankopen
Tanja: “Alles moet aangeschaft worden, van een bank tot aan een handdoek. Onze cliënten zijn niet allemaal gewend om met geld om te gaan. In het land waar zij vandaan komen is alles heel anders. Ze krijgen van ons een formulier met de spullen die zij als eerst moeten kopen, om ze op weg te helpen. Wij adviseren ze om naar kringlopen te gaan, zodat ze met het bedrag uitkomen.”
Noud Linders
Noud Linders is een van de vrijwilligers in Rheden. Zeventien jaar geleden is hij als fysiotherapeut vervroegd gestopt met werken. Hij wilde niet stilzitten en na een tip van een vriend is hij bij VluchtelingenWerk gekomen. Hier heeft hij verschillende cursussen gevolgd waardoor hij de cliënten nu maatschappelijke en juridische ondersteuning kan bieden.
ua4qzlf88hg3hizuxy3g8bu50
Vrijwilliger Noud Linders
Contact met cliënten
“Het is heel boeiend werk. Ik kom veel bij de mensen thuis en heb een hele nieuwe werkkring gevonden”, zegt hij. “Mijn eerste cliënt kwam uit Irak. In de periode dat ik hem mocht begeleiden zijn wij vrienden geworden. Eens in de zoveel tijd gaan we bij elkaar eten. Je bouwt al gauw een goede band op met een cliënt omdat je veel dingen met elkaar deelt.”
Kringloop
Tanja: “Voor Noud is geen moeite teveel. Hij wil alles doen en beheert vanuit die bijna grenzeloze positieve energie nu ook ‘zijn’ magazijn.” Een aantal jaren geleden zag Noud dat er een loods leeg stond. Hij heeft hier een kringloop van gemaakt om de cliënten te kunnen helpen. “Het is geweldig om de deuren open te gooien en te kunnen zeggen: zoek maar uit!”, vertelt Noud trots.
Informatie- en adviespunt
Wanneer de cliënten overal zijn ingeschreven en het huis is ingericht, begint de maatschappelijke ondersteuning. Cliënten kunnen tijdens de spreekuren terecht op het informatie- en adviespunt van VluchtelingenWerk. Tanja vraagt aan haar vrijwilligers wie er nog ruimte heeft om iemand te begeleiden. Die vrijwilliger wordt dan als coach aangewezen, de begeleider van een persoon of gezin. 
Maatschappelijke ondersteuning
Noud: “In het begin ben je heel veel tijd kwijt om de mensen te begeleiden. Alles moet gaan lopen en de cliënten moeten inburgeren. Vooral de omgang met de financiën is voor de cliënten erg lastig. Een van de eerste dingen die ik uitleg, is hoe de thermostaat in huis werkt. Cliënten komen veelal uit een warmer land. Ze willen het warm in huis, maar hebben nog niet het besef dat dit geld kost.”
Financiële ondersteuning
Een groot deel van het werk van Noud en zijn collega’s is het ondersteunen op financieel gebied. Alles is nog maar net opgestart maar de rekeningen vallen al op de deurmat. Noud: “Ineens een rekening van de zorgverzekering voor eigen risico, dat kunnen ze nooit in een keer betalen. Een deel van onze cliënten komt al gauw bij de Voedselbank en/of in de schuldsanering terecht.”
Vrijwillige tolk
Alles is anders in ons land en dat alleen al is moeilijk, maar de taal is het grootste struikelblok. Vroeger werd er veel gewerkt met een tolk, maar dat is duur. De vrijwilligers van VluchtelingenWerk spreken naast Nederlands vaak ook Engels. Tegenwoordig schakelen we kennissen en vrienden als tolk in, om de communicatie tussen de cliënt en de coach in het begin goed te laten verlopen. 
Inburgering
“Hoe langer de cliënten in Nederland zijn hoe minder hulp ze nodig hebben, want de taal leren is onderdeel van het inburgeren, waar ze vanaf dag één mee zijn gestart”, vertelt Noud. De markt voor inburgering is ingrijpend veranderd. Sinds 2013 zijn inburgeraars zelf verantwoordelijk voor het inkopen en betalen van een inburgeringtraject. VluchtelingenWerk biedt deze trajecten ook aan. 
fm74yo0q7vxzhxvwzxsbn08r5
Vrijwilliger Noud Linders met oud-cliënten. © Foto VluchtelingenWerk
Kwetsbare positie
Werk is voor cliënten van doorslaggevend belang. Helaas hebben cliënten vaak een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Dat komt bijvoorbeeld omdat ze de taal nog niet goed genoeg beheersen, ze geen professioneel netwerk hebben of omdat diploma’s in Nederland niet worden erkend. Het merendeel van de cliënten wil graag aan de slag en is ontzettend gemotiveerd. 
Arbeidsparticipatie
VluchtelingenWerk vindt het belangrijk dat cliënten een zo volwaardig mogelijke plek in onze maatschappij krijgen. In Rheden worden de cliënten door Vluchtelingenwerk ondersteund bij de eerste stappen in onze samenleving. De Gemeente helpt ze met de zoektocht naar een baan.
Juridische ondersteuning
Bij juridische ondersteuning is het regelen van gezinshereniging een belangrijk onderdeel. Cliënten hebben vaak door omstandigheden of noodgedwongen, hun gezinsleden in het land van herkomst achter moeten laten. Zij hebben onder voorwaarden recht op gezinshereniging. Noud legt uit: “Een cliënt moet binnen drie maanden, nadat hij/zij een verblijfstatus heeft gekregen, gezinshereniging aanvragen. Buiten deze periode wordt het heel moeilijk.”
Gezinshereniging 
 “Ik ben trots als een cliënt iets bereikt heeft wat onmogelijk leek en wat veel doorzettingsvermogen heeft gekost”, zegt Tanja. “Bijvoorbeeld een moeder die het na een aantal afwijzingen uiteindelijk, na ongeveer 5 jaar, is gelukt om haar inmiddels bijna volwassen zonen naar Nederland te halen. Deze moeder kreeg continu berichten uit het thuisland dat haar zonen zich nauwelijks staande konden houden en telkens moesten vluchten en verhuizen voor hun veiligheid. Na zoveel frustratie en onmacht is het geweldig om deze moeder nu dolgelukkig met haar zonen te zien.”
Taalmaatje
Als een cliënt na inburgering met specifieke leervragen zit of als ze al aan het werk zijn en de vaktaal nog niet helemaal beheersen, kan een taalmaatje een uitkomst zijn. De beste manier om Nederlands te leren is via de omgang met Nederlanders.  Vanuit dat principe werken de taalmaatjes. Zij willen hun kennis en vaardigheden op het gebied van de Nederlandse taal delen met cliënten. 
Marijke Korthout
Marijke Korthout heeft jarenlang in het basisonderwijs gewerkt. Toen ze stopte met werken las ze een oproep van VluchtelingenWerk in een plaatselijk blad. Ze meldde zich aan en zet zich sinds 2009 in als taalmaatje.“Het ligt in mijn aard om mensen op weg te willen helpen en het is mooi om dat als taalmaatje te kunnen doen”,  aldus Marijke. 
Stimuleren
“Een taalmaatje is geen vervanging van een docent. Het is de bedoeling om de ander te stimuleren om de Nederlandse taal te gebruiken in alledaagse situaties “, vertelt ze. “Tijdens de inburgering wordt er veel gebruik gemaakt van programma’s via internet. Het is goed om de taal zo te leren, maar zo komt er niet echt een gesprek op gang.”
Ontwikkelen 
Na aanvraag van een cliënt, wordt er voor een periode van één jaar een taalmaatje toegewezen. In een enkel geval wordt deze periode verlengd. Marijke: “Het vergt tijd om goed contact te leggen. Daarnaast probeer ik ook het vertrouwen van de cliënt te winnen, omdat ik denk dat iemand zich dan beter kan ontwikkelen op taalgebied.”
Verrijking
Marijke vindt het werk een verrijking in haar leven. “Ik heb contact met allerlei mensen uit verschillende culturen en met een verschillende achtergrond. Je ontmoet ze en leert ze kennen in hun thuissituatie. Daardoor leer je voor elkaar open te staan en de ander te respecteren”, zegt ze. Taalmaatjes richten zich op één of meerdere specifieke leervragen en zijn ongeveer 2 uur in de week bij een cliënt. 
j6yf0dxog4zeffkh2dlze8yn3
Leidinggevende Tanja Dijenborgh met taalmaatje Marijke Korthout
Gezelligheid
“Gezelligheid is erg belangrijk. Ik hou van dansen en zingen en bleek deze passie te delen met een cliënt. Ik heb haar gevraagd om mee te gaan naar volksdans. Daar werd ze meteen aangesproken door andere mensen waardoor ze zich ook op sociaal gebied verder kan ontwikkelen”, zegt ze.
Groot hart
“Marijke en Noud zijn hele ervaren vrijwilligers”, zegt Tanja. “Ze respecteren anderen zoals ze zijn, zowel cliënten als collega’s. Ze ondersteunen nieuwe collega’s graag om dit werk onder de knie te krijgen. Marijke op gebied van taalbegeleiding en Noud op zo ongeveer alles wat betreft maatschappelijke en juridische begeleiding, in alle vormen die we daarin kennen. Beiden hebben een heel groot hart voor vluchtelingen.”
Betrokken
Leidinggevende Tanja wordt zeer gewaardeerd door de vrijwilligers. Noud: “Ze kent haar vak goed. Ze is zeer betrokken bij de vrijwilligers en cliënten. Ze geeft op een hele goede manier leiding aan ons. Ze houdt haar oren altijd open en wij willen haar nooit meer missen.”
Nederland
Wanneer je een aantal schrijnende verhalen hebt gehoord en je goed verdiept hebt in het werk van VluchtelingenWerk, kom je al gauw tot de conclusie dat wij het hier in Nederland maar goed hebben. Wij zijn hier veilig. Wij mogen hier zelf bepalen waar we in geloven en wij hebben het recht op vrijheid van meningsuiting. In een land als Iran kun je vervolgd worden als je het niet eens bent met de regering. In Nederland mag een man met een man en vrouw met een vrouw trouwen, maar in Afrika kun je vervolgd worden vanwege je geaardheid. Je moet vluchten omdat je ‘anders’ bent, terwijl dat de samenleving nou juist zo mooi maakt. 
Informatie
VluchtelingenWerk is altijd op zoek naar vrijwilligers. Kijk op www.vluchtelingenwerk.nl voor de mogelijkheden. Daarnaast is Rheden ook op zoek naar een nieuw magazijn voor hun kringloop. Mocht u een ruimte hebben/weten dan kunt u contact opnemen via: [email protected]. Het kantoor van VluchtelingenWerk Rheden zit in Rhederhof, aan de Worth Rhedenseweg 45. Ze zijn dinsdag van 09:00 tot 12:00 en donderdag van 13:00 tot 16:00 telefonisch te bereiken via 0313-419695
rs7zsdbktab7mgv4d5itirag6
sp7ephy7jsphvatyhkxmf6qob
____________________________________________________________________________________
Altijd al eens afgevraagd wat er gebeurt achter de schermen van een bedrijf? Of hoe een gemiddelde werkdag er uit ziet? Of wat die leuke vrijwilliger bij u in de buurt nu eigenlijk voor werk verricht? Tip dan onze redactie en wie weet ziet u uw idee terug in deze rubriek.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen