Lous stelt voor: Uitvaartverzorger

We kennen helaas allemaal dat moment waarop je hoort dat een dierbare is overleden. Je bent ontdaan en de grond zakt weg onder je voeten. Er moeten meteen veel keuzes worden gemaakt: Waar wordt er opgebaard, begraven of cremeren, hoe komt de uitvaart er uit te zien enzovoorts.

In een korte periode moet er veel worden nagedacht en geregeld, waar niet altijd de tijd voor is. In deze moeilijke dagen kun je rekenen op de steun en toewijding van uitvaartverzorgers.  
Een uitvaartondernemer helpt nabestaanden om de uitvaart samen vorm te geven. Voor families is het in die emotionele dagen meestal niet mogelijk om het overzicht te houden. Daarom zorgt een uitvaartverzorger dat alles tot in detail wordt geregeld. 
Charles Louis en Baukje van Dijk
Uitvaartcentrum IRIS & De Mol is gevestigd in een monumentale villa aan de Arnhemsestraatweg in Rheden. Charles Louis en Baukje van Dijk zijn uitvaartondernemers. Samen met 6 medewerkers staan zij nabestaanden bij in een moeilijke en emotionele periode. 
kc50h07jr195n1513miw9ls9q
IRIS & De Mol Uitvaartverzorging Arnhemsestraat 67 Rheden
IRIS & De Mol Uitvaartverzorging
In villa IRIS zat vroeger een particulier verzorgingshuis waarna het een uitvaartcentrum is geworden. Meneer de Mol senior, en later junior, hebben uitvaartonderneming De Mol op de kaart gezet.
Na een lange samenwerking nam Charles Louis het bedrijf over in 1999. “Bij een nieuwe start hoort een nieuwe naam”, zegt hij. “Het werd IRIS & De Mol Uitvaartverzorging. ‘IRIS’ omdat het op de gevel van de villa staat en ‘De Mol’ uit respect naar mijn voorganger.” 
Diepgang
Sinds 2005 is Baukje in het bedrijf gekomen. Ze werkte in de horeca, waar ze diepgang miste. Ze ging op zoek naar ander werk en via een vriendin zag ze een vacature van het crematorium Dieren. Het sollicitatiegesprek verliep goed en ze begon met de opleiding tot uitvaartverzorger. Niet veel later leerde ze Charles Louis kennen. Samen hebben zij vier kinderen en zijn zij heel wat jaren verder. 
Kunst- en vliegwerk
“Zowel ons gezin als ons werk gaat 24 uur per dag door. Soms is het kunst- en vliegwerk. Gelukkig hebben we een aantal mensen die wij altijd kunnen bellen. Ons vangnet is onmisbaar. Voordeel van ons werk is dat wij over onze tijd beschikken. Nadeel van ons werk is dat wij niet over onze tijd beschikken”, grapt Baukje. “Het is wel eens voorgekomen dat ik net in bed lig en er een melding binnenkomt. Ook ’s nachts moet ik er dan uit. Dat is niet altijd fijn, maar ik hou mezelf voor ogen dat de nabestaanden het moeilijker hebben dan ik, dus zit ik meteen weer voor de spiegel voor mijn make-up.”
Melding sterfgeval
Als er een melding binnenkomt van een sterfgeval, regelt de uitvaartverzorger eerst dat er gezorgd wordt voor de overledene zelf. Samen met de nabestaanden wordt gesproken over de vorm van verzorging en of de overledene thuis of in een rouwcentrum wordt opgebaard. 
Persoonlijke invulling
“Daarna praat je met de nabestaanden over wie de overledene was. Zo krijg je een goed beeld van de persoon en de situatie. Een uitvaart moet passen bij de persoon die geleefd heeft. Het past bijvoorbeeld niet om een afscheid in kleine kring te geven als de persoon altijd het hoogste woord voerde”, zegt Baukje. “Wij willen de familie helpen om samen tot een persoonlijke invulling van de uitvaart te komen. Wij vinden dingen niet zo gauw gek of raar, als het binnen de lijntjes van de wet past kijken we of we het kunnen realiseren. Zo is de aula wel eens omgetoverd tot kunsthal toen er een kunstenaar was overleden.”
k3squv96tx9v30n5w4khixsut
Charles Louis en Baukje van Dijk
Vastleggen 
“Aan het eind van het eerste gesprek schets je de kosten van de geplande uitvaart en bespreek je de verzekering. Samen leggen we de afspraken vast. Dan begint voor ons het meeste werk. We hebben alles al in grote lijnen vastgelegd, maar op kantoor werk je alles uit. Je regelt het vervoer voor de uitvaart, de chauffeur, de rouwkaart etc . Je vervult de nodige formaliteiten, zoals de wettelijke plicht om het overlijden aan te geven bij de burgerlijke stand van de gemeente. We moeten goed plannen en daarbij constant bedenken hoeveel tijd we voor alles nodig hebben”, aldus Baukje. 
Spreken
Tijdens de uitvaart is een uitvaartverzorger druk achter de schermen. Hij of zij zorgt er voor dat de familie daar zo weinig mogelijk van mee krijgt. Wanneer dit gewenst wordt, kondigt de uitvaartverzorger de sprekers aan of spreekt zelf. Baukje: “De eerste paar keer doe je dat met knikkende knieën. Toen ik een opname terug luisterde hoorde ik mijn stem trillen, maar een ander is dat waarschijnlijk niet eens opgevallen. Inmiddels heb ik al zo vaak gesproken dat het een tweede natuur is geworden.”
Daan Modderman
“Iedere uitvaart is anders”, vertelt Charles Louis. “de een indrukwekkender dan de ander. Zo heb ik als jong broekie de uitvaart van Daan Modderman (televisiepersoonlijkheid en zeer bekend in de paardensport) in 1991 meegemaakt. De grootte van de uitvaart en de media-aandacht vanuit het hele land, heeft veel indruk op mij gemaakt.”
p75j1hrzj5b4xxt81yicarbk6
Op 30 April 2014 was de uitvaart van Arent Modderman (zoon van Daan Modderman). Charles Louis loopt voor de koets.
Uitvaart oude dame
Baukje: “Het is vreselijk als ouders een kind verliezen. Van te voren weet ik dat het een heftige uitvaart wordt. Ik bereid mij daar goed op voor. Het zijn echter vaak onverwachte momenten die mij het meest raken. Zo had ik eens een uitvaart van een oude dame. Ik dacht nog dat het leven voor haar zo mooi rond was. Al 70 jaar gelukkig getrouwd met haar man en ze hadden kinderen en kleinkinderen. Na de plechtigheid liep ik naar de man en vroeg : Zullen we naar de koffiekamer gaan? Toen zag ik een hele lege blik in zijn ogen. De man vroeg: En wat moet ik dan nog? Die kwam binnen, maar als je dit soort momenten niet meer hebt, moet je stoppen. Dan heb je geen inlevingsvermogen meer, althans zo voelt dat voor mij.”
Emotioneel
Een uitvaart kan voor een uitvaartverzorger dus ook emotioneel zijn, maar daar leren zij wel mee omgaan. “Het is niet ons verdriet, het is van de mensen. Dat wil niet zeggen dat ik niet meeleef, maar het is niet gepast om het mijn verdriet te maken”, zegt Baukje. “De professie heeft de overhand. Daarbij zou het je belemmeren in je functioneren en dan ben je waardeloos voor de familie. Na een emotionele gebeurtenis praten wij daar met elkaar over”, vult Charles Louis aan.
Beste uitvaartverzorger
“Ik zeg altijd dat Charles Louis één van de beste uitvaartverzorgers is die ik ken. Hij is zich heel goed bewust van de afspraken die hij met families en derden maakt. Hij kan er niet tegen als mensen de kantjes er vanaf lopen, daar wordt hij ongeduldig van”, zegt Baukje. “Het is een afscheid dat je maar een keer kan doen en dus moet je er voor zorgen dat het altijd een topprestatie is”, beaamt hij. “Baukje is betrokken en verstaat haar werkzaamheden als geen ander. Ze houdt van mensen en dat uit zich in haar werk.”
Verzekering
In de dagen na een uitvaart handelt de uitvaartverzorger alle administratieve taken af, zoals de overlijdensakte en de verzekering. Charles Louis: “Je bespreekt met de nabestaanden of alles naar wens is verlopen en luistert naar hoe zij de uitvaart hebben beleefd. Wat ik erg vervelend vind in dit werk, is dat mensen verzekeringen kunnen hebben die soms niet uitkeren wat men had verwacht. Dan gaat het verder over kosten en niet meer over het afscheid wat zij voor ogen hadden.”
ipjdg7djmvhxms9q3peaq2a3u
Het team van IRIS & De Mol. Vlnr: Thea Vos-Lamboo, Rita de Kort-Griffioen, Willy Heijink-Bouhof, Baukje van Dijk-Engelsma, Gerrit Mons, Charles Louis van Dijk, Hajo Blok, Martien Beumer.
Vrije tijd
Na zoveel emoties, de hele dag door, kunnen Charles Louis en Baukje toch met een goed gevoel naar huis gaan. “Als alles goed is gegaan en de mensen zijn tevreden, dan heb ik zelfs een heel goed humeur. Daarnaast is het heerlijk om thuis te komen bij mijn kinderen”, zegt ze. “In mijn vrije tijd wil ik lekker bezig zijn en ik hou van lezen en breien. Charles Louis houdt van tuinieren. We proberen tijd in te plannen voor ons gezin en voor ons zelf, zodat ik ook daadwerkelijk een boek kan lezen. Maar als de telefoon gaat, dan ga ik.”
Zoon Lucas
Dat Charles Louis en Baukje in de uitvaartbranche werken is voor hun drie dochters en zoon heel normaal. “Toen onze zoon Lucas in groep twee of drie zat, was er een dierbare overleden van een klasgenootje. In de kring werd er door de juf gevraagd wat er gebeurt als er iemand overleden is, waarop Lucas zei: Dan bel je mijn vader! Het is voor onze kinderen net zo gewoon als ieder ander vak zou zijn.”
Toekomst
Charles Louis: “Ik hoop dat ons bedrijf over tien jaar nog steeds in dezelfde vorm bestaat. We hebben sinds 1999 maar één personeelswisseling gehad; dat zegt wat over ons team. Met dit team willen we nog jaren de mensen, waar we voor mogen werken, bijstaan in een moeilijke, emotionele periode. De tijd zal leren of één van onze kinderen verder gaat in ons bedrijf, of dat een ander persoon zich 100% wil geven om dit mooie werk te doen.”
Rijk leven
“In ons werk komt alles samen in een kort tijd bestek: emoties, vertrouwen, maar ook logistiek en zakelijkheid. Het brengt mij een rijk leven vol ervaringen en mooie verhalen. Een afscheid is een intiem moment waar je bij aanwezig mag zijn; dat maakt het voor mij heel bijzonder.”
Informatie
IRIS & De Mol Uitvaartverzorging is gevestigd aan de Arnhemsestraat 67 in Rheden. Kijk op www.iris-demol.nl voor meer informatie of mail naar [email protected] of neem contact op via 026-4952356. 
rs7zsdbktab7mgv4d5itirag6
sp7ephy7jsphvatyhkxmf6qob
——————————————————————————————————————————————
Lous heeft ook een nieuwsbrief! http://www.lousnieuwsbrief.nl
Altijd al eens afgevraagd wat er gebeurt achter de schermen van een bedrijf? Of hoe een gemiddelde werkdag er uit ziet? Of wat die leuke vrijwilliger bij u in de buurt nu eigenlijk voor werk verricht? Tip dan onze redactie en wie weet ziet u uw idee terug in deze rubriek.
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen