Onderwijs en waterschap pakken regionaal waterbeheer samen aan

V.l.n.r.: Frank Spuij (instituutsdirecteur Built Environment bij de HAN), Eric Jongmans (secretaris-directeur van Waterschap Rivierenland) en Peter van Dongen (voorzitter College van Bestuur van Hogeschool VHL)
V.l.n.r.: Frank Spuij (instituutsdirecteur Built Environment bij de HAN), Eric Jongmans (secretaris-directeur van Waterschap Rivierenland) en Peter van Dongen (voorzitter College van Bestuur van Hogeschool VHL)
Foto:

REGIO – Het Waterschap Rivierenland heeft vrijdag 30 januari een convenant ondertekend met Hogeschool Van Hall Larenstein (VHL) en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). In het convenant hebben de partijen afgesproken om de komende vier jaar gezamenlijk strategische en innovatievraagstukken op het gebied van regionaal waterbeheer op te pakken.

Vergrijzing
Een sterke samenwerking tussen onderwijs en waterschappen is essentieel voor een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Het is van groot belang dat er meer kennisuitwisseling op het gebied van waterbeheer plaatsvindt tussen beide partijen. Dat houdt de inhoud van de opleidingen van de hogescholen actueel. Waterschappen profiteren hiervan doordat ze goed opgeleide mensen in huis kunnen halen.

Met de komende vergrijzing in de watersector hebben waterschappen een grote opgave op het terrein van de arbeidsmarkt.

Eric Jongmans, secretaris-directeur Waterschap Rivierenland:
“Het begint met het vergroten van onze bekendheid. Laten weten dat we er zijn, wat we doen en dat het werk er toe doet. Naast kennisuitwisseling bij de ontwikkeling van opleidingen bij hogescholen en het aanbieden van stageplaatsen en gastdocentschappen proberen we via samenwerkingsverbanden met scholen de jonge doelgroep te interesseren voor het werken bij het waterschap.”

Relatie met actuele maatschappelijke vraagstukken
De opleiding Civiele Techniek van de HAN biedt samenhangende onderwijseenheden rond een realistisch thema, waaraan relevante vakinhoud is gekoppeld. Hierdoor ziet de student altijd waarom bouw- en civieltechnische vakinhoud belangrijk is, en bovendien hoe je die vakinhoud in de praktijk moet inzetten. Het onderwijs wordt ondersteund met een aantal goed uitgeruste laboratoria, waarin studenten de theorie aan de praktijk kunnen toetsen. Er wordt een buitenschools curriculum aangeboden dat studenten helpt om een goed beeld te krijgen van de beroepspraktijk, en hen te ondersteunen in de keuzes die zij moeten maken.

Dickjan Schaap, opleidingscoördinator Civiele Techniek bij de HAN:
“Bij de opleiding Civiele Techniek zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met het werkveld om zo meer waarde te creëren voor student én bedrijfsleven. We willen de aantrekkelijkheid van deze opleiding vergroten door de thema’s ‘water’ en ‘dijken’ in de opleiding te benadrukken en daarvoor onder andere specifieke opgaven uit de waterschapspraktijk in te bouwen. Door deze thema’s geïntegreerd en gerelateerd aan reële en actuele maatschappelijke vraagstukken in het onderwijs op te nemen, zal het onderwijs voor de student aantrekkelijker worden.”

De HAN en Hogeschool VHL werken al sinds enkele jaren samen. Het is de bedoeling deze samenwerking te intensiveren. Zo maakt Hogeschool VHL gebruik van het water- en geolab van de HAN. De HAN geeft eveneens lessen geotechniek en betonconstructies voor de derdejaars VHL-studenten. In ruil hiervoor verzorgt Hogeschool VHL voor derdejaars waterbouwstudenten van de HAN de lessen Sobek, een softwareprogramma waarmee de werking van watersystemen als sloten en riolen in modellen kan worden nagebootst.

Bundelen van kennis
De opleiding Land- en Watermanagement van Hogeschool VHL zal in haar onderwijs en praktijkgerichte onderzoek meer focus leggen op het thema ‘rivieren, beken en kanalen’. Studenten verwerven hierdoor actuele kennis, die zij na hun opleiding direct kunnen toepassen in een baan in de watersector. Het Waterschap Rivierenland krijgt dankzij deze nieuwe kennis oplossingen aangereikt op het gebied van duurzaam beheer van dijken en rivieren.

Peter van Dongen, voorzitter College van Bestuur Hogeschool VHL:
“Met de convenanten zetten Hogeschool VHL, de HAN en Waterschap Rivierenland een belangrijke stap richting het bundelen van kennis op het gebied van rivieren en dijken. Samen kunnen we ervoor zorgen dat het waterschap klaar is voor de toekomst. Enerzijds door het afleveren van studenten met de juiste competenties, anderzijds door het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe kennis die het waterschap in de praktijk kan toepassen.”

Het convenant is voor Van Dongen pas het begin.
“Nederland heeft een naam hoog te houden als het gaat om watermanagement. Met de aanwezigheid van grote kennispartijen en een sterk bedrijfsleven liggen er enorme kansen om van de regio Arnhem – Nijmegen hèt kenniscentrum van Europa te maken als het gaat om het beheer van rivieren en dijken.”

(Foto v.l.n.r.: Frank Spuij (instituutsdirecteur Built Environment bij de HAN), Eric Jongmans (secretaris-directeur van Waterschap Rivierenland) en Peter van Dongen (voorzitter College van Bestuur van Hogeschool VHL)

Van Hall

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen