INGEZONDEN: Lieve mensen uit gemeente Rheden, we moeten wat met onze WMO…..

Foto: rheden.nieuws.nl

INGEZONDEN – Lieve mensen uit Rheden, we moeten wat met onze WMO….., “De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) regelt dat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven wonen en mee blijft doen in de maatschappij…

Niet dat de ambtenaren niet deugen: ze werken zich te pletter, zijn goedwillend, maar wat is het een drama…, hoe het in deze gemeente georganiseerd is. Of beter gezegd, NIET georganiseerd hebben, althans, dat is mijn ervaring. “Als ik het mis heb, hoor ik dat graag.”

Noodkreet

“Jarenlang liep ik voorbij aan de noodkreten van bejaarden en chronisch zieken. Nu ik tot de laatste doelgroep ben gaan behoren, besef ik pas in welke jungle je terecht komt. Een jungle waar je ook niet meer uitkomt en niemand je helpt naar de uitgang.”

Enkele of 10 weken?

Het begint er al mee dat het maken van een WMO-afspraak, die formeel enkele weken op zich zou laten wachten, in mijn geval 10 weken duurde. Je zal maar zitten te wachten op je rolstoel… Ik besloot aan de bel te trekken, klom op mijn scootmobiel om naar het inloopspreekuur van het wijkteam te gaan.

InROLspreekuur

Ik had beter moeten weten: een inLOOPspreekuur, ja, dat nog wel, maar inROLspreekuur – terwijl best veel potentiële klanten van het sociale wijkteam zich rollend door het leven begeven…., vergeet het maar! Op de plek aangekomen, was het eerst zoeken waar de gemeente Rheden zich schuil houdt. Als je in een hoekje het bordje hebt gespot, sta je voor een deur die je niet open krijgt. Als je daar door een welwillende KPN-er doorheen geholpen bent, sta je in een hal en neem je op aanwijzing van het bordje de lift naar de bovenverdieping waar de gemeente Rheden je ontvangt. Dat denk je in elk geval.

Wachten…, op iemand…

Maar da’s naïef. Als de liftdeur opengaat blijk je daar nooit in te kunnen met je rolstoel, laat staan je scootmobiel. Dan zit je opgesloten in een hal, want de toegangsdeur is nu uitgangsdeur en krijg je dus ook nu niet meer open. Dus, wachten, op? ..iemand! Gered door de schoonmaker van de toiletten kon ik na een kwartier afzien (komt er vandaag überhaupt nog iemand die me er uit laat?) naar buiten.

“Dan dient u maar een klacht in

Overstuur thuis aangekomen belt mijn partner het gemeentehuis om ze te informeren over de hopeloze toegankelijkheid. (Toegankelijkheid die sinds enkele jaren wettelijk verplicht is, ook voor winkels en horeca. De gemeente moet dat handhaven). Reactie: “Dan dient u maar een klacht in.” Daar was ik volledig toe bereid. En… al na een week was de klacht gegrond verklaard. En is het nu wel toegankelijk (we zijn bijna een half jaar verder). Nee.

Eigen bijdrage €39, of toch €89?

Ik maakte bezwaar tegen de eigen bijdrage scootmobiel. Het was onduidelijk wat ik aan eigen bijdrage moest betalen. De gemeente: “Moet u bij het CAK zijn” (de instanties die eigen bijdrages int). Het CAK:  “Moet u bij de gemeente zijn; wij innen alleen wat de gemeente ons aangeeft.” …..? De eigen bijdrage werd €89 per 4 weken, zonder einddatum. Nee, €89 per 4 weken gedurende 39 periodes. Nee, €39. Nee, toch €89.

Waar staat dit…?

Op mijn vraag waar dit staat, waar kan ik zien hoe dit geregeld is, kreeg ik nooit antwoord. Ik maakte bezwaar. Bezwaar tegen het feit dat ik mijn parkeerkaart bestuurder niet mocht inruilen tegen een kaart voor passagiers (“Er is niks mis met uw geestelijke vermogens”) zonder gekeurd te worden. Terwijl de gemeente al mijn medische gegevens al heeft (ik kreeg een rolstoel, met elektrische aandrijving en een scootmobiel op basis van deze gegevens).

Iedere keer hetzelfde vertellen

Ze mogen – dat is wettelijk geregeld…, mensen niet onnodig belasten met informatievragen waar ze al over beschikken. En dat gehandicapten niet alleen maar mensen zijn die naast hun lichamelijke beperking, ook nog geestelijk tekort komen, is voor de rest van Nederland in elk geval zonneklaar.

Bezwaarschrift 1…, 2.., 3

Nadat het ene bezwaarschrift ongegrond was verklaard, en het andere niet ontvankelijk, probeerden we de geluidsopname te krijgen van de bezwaarschriftenzitting. Mijn partner en ik waren naar onze beleving onfatsoenlijk en bevooroordeeld met name niet gehoord. Die opname werd geweigerd. En ook in dit geval is de gemeente wettelijk verplicht die ter beschikking te stellen.

Afgewezen

Ik blijf hardnekkig geloven in een democratisch proces en besluit een brief te schrijven aan het College met het verzoek het eens over de inhoud te hebben i.p.v. over procedures. Vroeg hun afwijzing te heroverwegen. De inhoud was immers nog steeds niet aan bod geweest…. Ook afgewezen. “We hebben dit uitbesteed aan een professionele organisatie en we zullen uw klacht over de bezwaarschriftencommissie voorleggen aan de voorzitter van de bezwaarschriftencommissie.” ….??

Ieder(in)

Help!! Ik wil nu hulp van de overkoepelende belangenorganisatie Ieder(in).  Helaas. “Het Juridisch Steunpunt van Ieder(in) moet sluiten. Het is vanuit onze subsidie niet langer toegestaan om mensen rechtstreeks te helpen met juridisch advies en ondersteuning. Het werk van het steunpunt wordt komende maanden afgebouwd”.

Wat nu? MEE…?

Ik besluit hulp te vragen van de “onafhankelijke clientondersteuner” die elke WMO klant van zijn gemeente hoort te krijgen. Ik word verwezen naar MEE, waar deze gemeente deze ondersteuning inkoopt en vraag om bemiddeling. Ik word teruggebeld met de mededeling dat de WMO ambtenaar van zijn leidinggevende niet met MEE in gesprek mag en dat MEE het hierbij laat.

WMO-raad? Opgedoekt!

Dan maar via een WMO-raad? Opgedoekt. De adviesraad Sociaal Domein? Ik heb me suf gezocht op de site van de gemeente en niets bruikbaars gevonden.

Vandaag een brief gekregen van B&W:

“We hebben kennis genomen van uw reactie. We betreuren dat u teleurgesteld bent. Wij herkennen ons echter niet in het beeld dat u schetst. Met vriendelijke groet..”

Wat is dit? Ben ik gek?

Hoeveel holle retoriek over inbreng van burgers kan een normaal mens aan? Moet ik misschien voor een gesprek bij de Rijdende Rechter zijn? Toch de krant? Wie helpt me verder?

Misschien toch even zoeken. Ik moet volgens mij ergens nog een geel hesje hebben liggen…..

Ingezonden brief: Inwoner gemeente Rheden (nog steeds hoopvolle WMO-consument)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen