Social media wordt door de helft van de ondernemers in de logistiek gebruikt.

Foto:

Bijna de helft van alle ondernemers in de logistieke keten maakt gebruik van social media. Het gebruik ligt hiermee onder het gemiddelde gebruik in alle sectoren (dit ligt op twee derde), 1 op de 8 ondernemers in de logistiek krijgt meer opdrachten door het gebruik van social media.

Bijna de helft van alle ondernemers in de logistieke keten maakt gebruik van social media. Het gebruik ligt hiermee onder het gemiddelde gebruik in alle sectoren (dit ligt op twee derde), 1 op de 8 ondernemers in de logistiek krijgt meer opdrachten door het gebruik van social media.

 

Niet-gebruikers

Niet-gebruikers twijfelen over het nut, en geven aan onvoldoende kennis in huis te hebben. Facebook en LinkedIn zijn de meest populaire vormen van social media binnen de logistiek sector. De meeste gebruikers hebben via social media meer bekendheid (41%) en meer relaties gekregen (35%). Een op de acht ondernemers meldt ook nieuwe opdrachten. Dat blijkt uit onderzoek onder 566 logistieke ondernemers in Nederland naar het gebruik van social media.

 

Centrale vraag van het onderzoek was: in welke mate maken logistieke ondernemers gebruik van social media en wat levert het hen op? Dit om meer inzicht te krijgen in waar logistieke ondernemers specifiek tegenaan lopen, voor een betere gezamenlijke ondersteuning door alle partijen.

 

Reden voor gebruik

Bedrijven willen met social media naast investeren in hun relaties vooral naamsbekendheid krijgen, ook willen ze nieuwe ideeën opdoen. Directe sales heeft een betrekkelijk lage positie binnen de nagestreefde doelen. Dit is terug te zien in de concrete resultaten van de inzet van social media: de meeste ondernemers zeggen dat het gebruik van social media ook daadwerkelijk meer bekendheid (41%) en meer relaties (35%) oplevert. Bijna 30% is door social media geïnspireerd tot nieuwe ideeën. Eén op de acht heeft door social media extra opdrachten binnengehaald. Een derde ziet nog geen resultaat.

 

Reden voor geen gebruik

Als belangrijkste reden om social media niet te gebruiken geven de logistieke ondernemers aan dat ze er nog onvoldoende het nut van inzien (40%). Ruim een derde geeft toe onvoldoende kennis in huis te hebben. Vooral kleinere bedrijven zien de toegevoegde waarde (nog) niet.

 

Uitleg

Binnen de logistiek zijn er duidelijke verschillen in het gebruik van social media. Zakelijke

dienstverleners (zoals adviseurs in de logistiek) zijn met bijna 80% duidelijk koploper. Ook door verladers wordt social media bovengemiddeld ingezet. Daarbij hebben groothandelsbedrijven (57%) een streepje voor op productiebedrijven (52%). Vervoerders en logistieke dienstverleners hebben social media nog niet massaal omarmd. Zij zijn hekkensluiter met 41%.

 

Verschil per bedrijfsgrootte

Vooral zzp’ers en de wat grotere bedrijven maken gebruik van social media. Bij zzp’ers ligt het gebruik op 41%. Van de bedrijven met meer dan 100 werkzame personen is meer dan twee derde actief op social media. Deze bedrijven gebruiken social media ook relatief veel om medewerkers te werven.

(Download het rapport op www.kvk.nl/socialmedialogistiek

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen