Papieren kranten steeds minder populair

Foto: Jannette Kersten

De grote Nederlandse kranten hebben het afgelopen jaar weer aanzienlijk minder gedrukte exemplaren verspreid dan het jaar ervoor. Digitaal groeide de verkoop van dagbladen wel, zo maakte onderzoeksinstituut HOI dinsdag bekend.

Oplage

Bij De Telegraaf zakte de betaalde gedrukte oplage met ruim 4% het aantal gedrukte exemplaren van AD ging met 6% omlaag en van de Volkskrant werden 5% minder papieren exemplaren verkocht. Van NRC en dochter nrc.next waren geen cijfers beschikbaar.

Regionale kranten

Deze zagen de betaalde oplage in het vorige kwartaal massaal dalen. De Gelderlander, de grootste regionale krant, ondervond een daling van bijna 7000 stuks.

Digitaal

Digitaal werd wel een flinke groei geboekt. Zo bracht De Telegraaf twee keer zo veel kranten via internet aan de man, nu 98.000 in 2013. AD en de Volkskrant boekten hier plussen van circa 20 procent.

Lokaal

rheden.nieuws.nl één van de vele digitale nieuwsmediums, heeft nooit een papieren uitgave gehad maar brengt enkel digitaal het lokale- en regionale nieuws. Dit doen zij via de nieuwssite http://rheden.nieuws.nl, en ook al jaren via Google+, Twitter, Facebook, LinkedIn en inmiddels ook WhatsApp.

Digitale media als rheden.nieuws.nl zien dagelijks hun cijfers stijgen en merken dat lezers vooral snel het nieuws willen ontvangen. Via deze site is ook het landelijke- en wereldnieuws te bereiken. De redactie merkt echter dat het hyperlokale concept, éérst het lokale nieuws uit je buurt een grote groei doormaakt bij de lezers.

Buitenlandse lezers

Één van de grote voordelen van het digitale, lokale nieuws is dat het overal te lezen is, we worden dan ook dagelijks vanuit allerlei andere landen bekeken door mensen met interesse naar het lokale nieuws in gemeente Rheden e.o.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen