COLUMN De Buurtfilosoof: Stoppen

Foto: De Buurtfilosoof

Eigenlijk heb ik wel met hen te doen; ze lezen elke week trouw mijn column, maar vaak snappen ze niet alles. Toch wint elke keer de nieuwsgierigheid het van het onbegrip. Bij het zien van de titel van dit stuk hopen ze wellicht dat dit dan toch eindelijk mijn laatste column is en dat ze voortaan van de wekelijkse keuzestress zijn verlost.

Dit neemt niet weg dat ook zij zich zoals gewoonlijk door deze regels heen zullen moeten worstelen om er achter te komen dat niets is wat het lijkt. Dit is bij lange na nog niet mijn zwanenzang. Wel is het de laatste in een reeks van zes, waarbij de titels enkel door middel van een stijlfiguur verband met elkaar houden.

Na een periode van moeilijk te verteren nieuws voelde ik de onbedwingbare behoefte om mij maar weer eens te gaan verdiepen in de culinaire rubriek op deze nieuwssite. Alle grote vraagstukken van deze tijd vallen namelijk in het niet bij één van de meest fundamentele vragen der mensheid: “Wat eten we vandaag?” Ook grote denkers worden hiermee dagelijks geconfronteerd.

In de hoop wat inspiratie op te doen die van pas zou kunnen komen tijdens het bereiden van mijn dagelijkse maaltijd, had ik al snel tussen alle columns “Rheden eet smakelijk!” gevonden. Daar worden doorgaans de ideeën met veel humor en achtergrondinformatie geserveerd. Deze keer kon ik echter geen hap meer door de keel krijgen na het lezen van “Rheden Nieuws eet mannelijk”.

Geïnspireerd door een onderzoek van een kledingzaak zien we, in alfabetische volgorde, de volgende gerechten voorbij komen: biefstuk, friet kapsalon, frikandel, patatje oorlog, quinoasalade en stamppot. Hebben we hier te maken met een afrekening met de “Schijf van Vijf”, of worden we door trouwe lezeressen te veel op een dwaalspoor gezet? Eten en misleiding vormen namelijk een goede combinatie. Mannen worden nu dus bestookt met vette hap en kinderen met snoep; de zoekterm “bloggers eten snoep” levert op YouTube ongeveer 8640 resultaten op.

Het kledingbedrijf heeft in maar liefst twaalf provincies een onderzoek gedaan “om te zien waar de oermannen wonen en wat zij doen”. De uitkomsten maken duidelijk dat er twee mogelijkheden zijn; of alle vooroordelen met betrekking tot de Nederlandse man zijn juist, of de onderzoekers willen zo veel mogelijk mannen duidelijk maken dat ze niet aan het beeld voldoen.

Ruim 1300 Nederlandse mannen zijn aan de tand gevoeld over vervoer, eten en drinken, hun uiterlijk, kleding, relatie en vrije tijd. Wie meer over het onderzoek en de uitkomsten wil weten, kan contact opnemen met Lizzy van Brussel. Haar telefoonnummer is 0345-621400.

Wat leren we van dit alles? Iemand die geen groot stuk vlees wil is geen echte man, wie zijn koffie zwart drinkt is dat wel en Nederlandse mannen zijn niet echt spannend. Doe vooral uw voordeel met deze informatie. Verder lijkt het me wel absoluut noodzakelijk om eens een diepgaand onderzoek te gaan instellen naar de betekenis en de betrouwbaarheid van alle zinloze enquêtes, vragenlijsten, peilingen en dergelijke.

Voor wat betreft de betekenis van ons koninklijk huis heb ik een zeer genuanceerde mening, maar ik ben het wel eens met wat onze koningin ooit zei: “De Nederlander bestaat niet.” Natuurlijk bestaat de Nederlandse man óók niet. Huiswerk voor de volgende keer: “Wat zijn de typische kenmerken van de Nederlandse vrouw?” Vooral van mijn trouwe lezeressen verwacht ik veel reacties.

Graag had ik u nog advies willen geven met betrekking tot het aanstaande referendum. Het is echter zo ingewikkeld dat ik het ook niet meer weet. De initiatiefnemers willen een Nexit, omdat ze denken dat dit beter zou zijn voor alle gewone, hardwerkende, spaarzame, vriendelijke, eigenwijze, trotse, gulle en vooral nuchtere Nederlanders. Deze mensen eveneens niet. U moet zichzelf maar eens afvragen waarom u komende woensdag iets gaat doen wat u eigenlijk niet van plan was.

Het is geen grap, maar op één april is de Maand van de Filosofie begonnen. Het is maar dat u het weet en ik hoop dat u gezellig mee doet.

Het wilde Nieuws

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen