Door hitte kan het spoor krom trekken

Foto: prorail

REGIO – Dat het ongewoon warm is in Nederland had u vast al gemerkt. Veel mensen hebben er last van en huisdieren hebben het zwaar. In Spanje houden ze een Siësta maar in Nederland dendert het gewone leven in sneltreinvaart door.

Dat geldt overigens niet voor de treinen zelf want wist u dat het spoor ook last kan hebben van de hitte?

Op sommige trajecten zijn minder treinen ingezet. “Het is ook altijd wat met die treinen, is het geen sneeuw, of blaadjes op de rails dan zorgt een wisselstoring wel voor vertraging”, dat zijn veel gehoorde uitspraken over het openbaar vervoer. Maar wat doet Prorail eigenlijk met deze hitte? Lees het hier.

Hitteschouw tegen spoorspattingen
De zon zindert op het spoor. Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. En dan zet staal uit. Hierdoor kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Deze controles noemen ze hitteschouw.

Extra controle op spoorbruggen
Spoorstaven kunnen bij hitte uitzetten. Vooral spoorbruggen moeten dan extra in te gaten worden gehouden, omdat bij uitzetting de brug niet meer goed kan openen of sluiten.

Extra storingsploegen en airco’s tegen sein – en wisselstoringen
Ook elektronica kan ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Voordat de zomer begint, plaatsen ze daarom koelapparatuur in de technische ruimtes. Op dit moment worden de technische ruimtes extra gekoeld en worden er extra airco’s bijgeplaatst. Mocht zich een storing voordoen dan hebben ze extra storingsploegen klaarstaan op storingen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het treinverkeer door kan gaan. Moet u nog op reis controleer dan eerst https://www.prorail.nl/reizigers/werkzaamheden-en-storingen

Brandwacht tegen bermbranden
Bij warm weer kan een vonk in een droge berm een bermbrandje veroorzaken. Bijvoorbeeld als de trein moet remmen. Ze maaien daarom tijdig de bermen en bij werkzaamheden, zoals het slijpen van het spoor, wordt een brandwacht ingezet.

Wegsleeplocs tegen defecte trein
Mocht een trein kapot gaan door hitte dan staan er op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.

Kans op storingen groter
Kortom, bij deze tempraturen ontstaat er een groter risico op storingen. Mocht zich een storing voordoen dan zetten ze alles op alles om zo snel als mogelijk weer treinen te laten rijden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen