Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken kunnen vanaf 12 januari via een app de meldkamer van de politie, brandweer en ambulancedienst bereiken. Wie de app downloadt kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven.
Ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet machtig zijn is de app geschikt.
Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de medewerkers van de centrale beter en sneller kunnen helpen. De app is een aanvullende manier om de hulpdiensten te bereiken. Via 112NL
krijgen gebruikers contact met een meldkamer en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek.
Ook kunnen gebruikers aangeven in welke taal ze willen communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt. Hier vind je de uitleg in het Nederlands (met gebarentolk) en in het Engels .
De applicatie deelt automatisch de locatie van de gebruiker met de meldkamer. Op basis van de ervaringen wordt de app nog verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt hij uitgebreid met het meesturen van beeld en videomateriaal en een ik-kan-niet-praten-knop. De app is beschikbaar in de bekende appstores.
Bron: politie.nl