Gemeente Rheden pakt oplopende schulden huishoudens aan

Foto: Foter.com

GEMEENTE RHEDEN – De gemeente Rheden start in 2019 met het project Vroegsignalering Schuldenproblematiek en hoopt zo om huishoudens met oplopende schulden sneller in beeld te krijgen.

Zorgverzekeraars, energiemaatschappijen en woningcorporaties delen hiervoor vroegtijdig signalen van betalingsachterstanden met de gemeente. Zo kan de gemeente helpen voorkomen dat inwoners nog dieper in financiële problemen raken.

In de gemeente Rheden zijn naar schatting ongeveer 1.500 huishoudens met problematische schulden. In 2017 maakten ruim 500 inwoners gebruik van gemeentelijke schulddienstverlening. Dit betekent dat zo’n 1.000 huishoudens niet worden bereikt.

De gemeente werkt al samen met wooncoöperatie Vivare en wil gaan samenwerken met Menzis, CAK, energiemaatschappijen, Vitens en Veluwonen. De gemeente ontvangt van deze organisaties informatie over betaalachterstanden. Op basis van deze signalen benadert de gemeente inwoners proactief en stimuleert hen gebruik te maken van schulddienstverlening. De samenwerkende organisaties houden zich voor de informatie-uitwisseling aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Beproefde methode

Deze beproefde methode is door het Bureau Krediet Registratie (BKR) met 10 andere gemeenten ontwikkeld. De kracht zit in het snel opsporen van een schuld om erger te voorkomen. Een medewerker gaat op huisbezoek om te kijken of de betalingsachterstand simpel op te lossen is. Is er meer aan de hand, dan kan de gemeente diverse vormen van hulp voorstellen. Bij andere gemeenten is de methode succesvol gebleken. Bij 80% van de huisbezoeken is er binnen vier weken een plan van aanpak. De bezochte huishoudens zijn blij dat ze gezien worden en er niet alleen voor staan.

Stress en onzekerheid. Gea Hofstede, wethouder Armoede van de gemeente Rheden:

“Niemand hoeft zich te schamen voor een betalingsachterstand. Het kan ons allemaal overkomen. Maar schulden kunnen zich razendsnel opstapelen en dan wordt het steeds moeilijker eruit te komen. Gemiddeld vragen mensen pas na 5 jaar hulp van een instantie. Dat is een lange periode van stress en onzekerheid. We kunnen met deze aanpak veel leed voorkomen.“

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen