Minder of geen treinen naar en vanuit Arnhem

Foto: Phil~ via Foter.com / CC BY-ND

REGIO – De 6.000 leden van FNV Spoor willen dat er een tweede conducteur wordt ingezet op de dubbeldekkers. Daarmee is de veiligheid op de trein veel beter gewaarborgd, voor het NS-personeel én voor de reizigers.

Staking

Ze leggen daarom vrijdagochtend tussen 05.00 uur en 10.00 uur het werk neer op station Arnhem. Mogelijk vertrekken er daardoor vanaf die locatie minder of geen treinen. Ook het treinverkeer vanuit Nijmegen kan last ondervinden.

Een hoofdconductrice vertelt:

‘Vroeger was het op de dubbeldekkers één, twee keer per week foute boel. Nu zeg ik weleens, een dienst niet verrot gescholden is een dienst niet geleefd. Iedere dag maken mijn collega’s en ik agressie op de dubbeldekkers mee. Die tweede conducteur is voor mij echt heel belangrijk.’

Ze vertelt het verhaal van een man die zijn kaartje niet kon betalen en agressief werd.

‘Hij riep dat hij m’n strot zou afsnijden. Ik heb gelopen voor mijn leven. Uiteindelijk kon ik bij de machinist naar binnen, hoewel ik daar eigenlijk helemaal niet mag komen. Daar stond ik helemaal te shaken. De machinist heeft de politie gebeld en die heeft de man van de trein gehaald. Maar dit soort dingen doet wat met je, dat gaat niet in je koude kleren zitten.’

Strijd voor sterke NS

Naast meer veiligheid, willen de werknemers dat NS meebiedt op regionale lijnen, en dat de winkels op de stations in eigen beheer blijven. Een hoofdconductrice: ‘We laten ons mooie bedrijf niet kapotmaken. Als je het goed wilt houden, moet je nú wat doen!’

‘De mensen willen dat NS sterk blijft en ze hopen dat NS-directie snel tot inkeer komt en het mooie bedrijf onder de liberale sloophamer vandaan haalt’, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. ‘De directie zou een goed huisvader voor het bedrijf moeten zijn en goed voor de werknemers moeten zorgen. Daar helpen de boze werknemers de directie aan herinneren.’

Arbeidsvoorwaarden niet gegarandeerd

NS is wereldwijd het op twee na best presterende spoorbedrijf in de wereld. De NS-directie is bezig om dit goed presterende Nederlandse bedrijf op te knippen. Ze weigert mee te bieden op regionale lijnen, haalt werk uit de regio’s weg en wil de winkels op stations uitbesteden aan derden, waardoor de arbeidsvoorwaarden van 3.000 werknemers niet gegarandeerd zijn.

(Bron: FNV)

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen