Basisschoolleerlingen in De Steeg doen onderzoek naar magnetisme en licht

Foto: ME-Arbeitgeber on Foter.com CC BY

DE STEEG – Leerlingen van groep 7 & 8 van basisschool de Lappendeken in De Steeg duiken in de magische wereld van magneten. Dit doen zij samen met onderzoekers en het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit.

De kracht van magneten werd al meer dan 3000 jaar geleden ontdekt. Dankzij die ontdekking werd bijvoorbeeld het kompas ontwikkeld, waardoor men veel gemakkelijker de wereldzeeën kon bevaren. Maar ook vandaag wordt nog veel onderzoek gedaan naar magneten.

Eind februari starten de leerlingen met een project waarin zij onderzoek doen naar magnetisme en licht. De leerlingen gaan dieper in op vragen als; wat is een magneet eigenlijk en hoe werkt magnetisme? Kunnen we magnetische krachten zichtbaar maken? En kan je met licht de kracht van magneten zien en veranderen?

De leerlingen leren tijdens dit unieke project niet alleen meer over het thema, maar ook hoe je daar zelf onderzoek naar kunt doen. Bijvoorbeeld door te observeren of experimenten te doen. In groepjes formuleren ze een onderzoeksvraag, maken ze een onderzoeksplan en voeren dat ook uit. De resultaten worden uiteindelijk aan de klas gepresenteerd.

Project wetenschappelijke doorbraken de klas in!

Tijdens het project Wetenschappelijke doorbraken de klas in! wordt een wetenschappelijk thema vertaald naar lesmateriaal voor het basisonderwijs. De leerlingen uit De Steeg verdiepen zich in het onderzoeksgebied van hoogleraar natuurkunde Alexey Kimel. Hij won in het najaar van 2017 de Radboud Science Award en kreeg de kans om samen met zijn onderzoeksteam, leraren van scholen en het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit (WKRU) in het schooljaar 2017-2018 een wetenschapsproject speciaal voor leerlingen te ontwikkelen.

Het project wordt na afloop uitgegeven in de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’. Met deze boeken kunnen ook andere scholen in het land het project uitvoeren in de klas.

Waarom onderzoekend leren?

De overheid wil dat alle basisscholen in 2020 aandacht besteden aan wetenschap en technologie (Techniekpact, 2013). De didactiek van onderzoekend leren laat leerlingen naast de inhoud van wetenschap en technologie ook kennismaken met wetenschap als proces en de manier van denken.

Leerlingen leren via het onderzoekend leren hoe ze antwoorden kunnen vinden op hun eigen vragen. Ze leren vanuit hun eigen nieuwsgierigheid en ontdekken hoe nieuwe kennis tot stand komt.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen