Uniek, zuinig en duurzaam wegdek op de A348 bij Velp

VELP – Nederland heeft een primeur. Naast elektrische apparaten, woningen en auto’s is er nu ook een label voor wegdekken. Dit eerste gelabelde wegdek is aangelegd op de A348 bij Velp.

Hoe lang gaat het wegdek mee? Is het wegdek veilig? Hoeveel rolweerstand heeft een auto om eroverheen te rijden? Het wegdeklabel geeft inzicht in deze factoren.

Ideaal voor wegbeheerders en politici om gefundeerde keuzes te maken en om aannemers uit te dagen te innoveren. In het buitenland is veel belangstelling voor dit in Nederland ontwikkelde instrument. Onlangs presenteerden de initiatiefnemers het concept op de Working Party on Noise van de VN in Genève. De belangstelling is groot.

Het wegdeklabel is te vergelijken met het witgoed- en het bandenlabel: in één oogopslag wordt duidelijk hoe een wegdek scoort. Wegen moeten veilig, bereikbaar, duurzaam en economisch zijn.

Voor de veiligheid van een weg is het aspect stroefheid essentieel. Voor de leefbaarheid voor omwonenden is het band-wegdekgeluid belangrijk. De rolweerstand is van belang voor het milieu (CO-uitstoot) en voor de economie (brandstofverbruik). De levensduur is belangrijk voor de economie, het milieu en de omwonenden. Wegdeklabels categoriseren wegdekken voor al deze aspecten: stroefheid, geluid, rolweerstand en levensduur. Per categorie scoort een wegdek tussen de A en G.

Pilotproject

Op de A348 bij Velp werd een wegdek gerealiseerd met het label CDBB. Dit wegdek is voornamelijk geoptimaliseerd voor een lange levensduur van minimaal 15 jaar en een aanzienlijk lagere rolweerstand dan het wegdek dat er lag.

Het asfalteren werd gedaan in het weekend van 14 april, de weg is nu weer open voor verkeer.