125 Gazelle fietsen en twee lekke banden

08 sep 2015, 7:52 Nieuws
stationsplein 6 9 15 056
rheden.nieuws.nl, Theo Jansen

VELP/DIEREN – Maar liefst 130 Gazelle Rijders hadden zich opgegeven voor de rit van de klassieke gazellefietsen van 25 jaar en ouder vanuit Velp naar de nieuwe Gazellefabriek in Dieren. Op zo’n totaal zijn er altijd wel rijders die om wat voor reden dan uitvallen. Aan de hand van de inschrijflijsten kunnen we stellen dat er 125 klassieke Gazelles rond de klok van 11.00 uur, na een trompetsignaal, vertrokken naar Dieren.

De mooie volle klank van Gazellefietsbellen

De mooie volle klank van de oude Gazellefietsbellen was vervolgens duidelijk te horen. Ook was er best wat publiek afgekomen op het verzamelen en het vertrek van deze bijzondere groep fietsers.

Verzamelen

Tussen 10.00 uur en 11.00 konden de rijders verzamelen op het oude emplacement van Station Velp. Rond de klok van 09.00 uur waren de eerste Gazelle rijders al aanwezig! Opvallend was dat al spoedig de rijders die van ver kwamen, uit België, gelijk daarna volgden. Ook in het buitenland is de klassieke Gazelle fiets erg populair. De oude Gazelles worden zelfs naar verzamelaars in Indonesië verkocht.

Het weer zat mee. Rond de klok van 10.00 uur kwamen er van alle kanten, met de trein en de auto, uit de richting Rheden, Arnhem en van de snelweg fietsers naar het emplacement. Vele auto’s met fietsenrekken, aanhangwagens, opgeklapte achterbanken en zelfs paardentrailers vulden de Parkeerplaats bij het station te Velp.

Vereniging “De Oude Fiets”

Normaal gesproken worden er veel tochten met klassieke fietsen georganiseerd door de landelijke Vereniging “De Oude Fiets” en komen er voornamelijk leden. Nu was het een mooie mix van verzamelaars, oude fiets liefhebbers maar ook mensen die normaal gesproken niets met oude fietsen doen maar wel hun oude Gazelle koesteren uit sentiment.

Zonder een centje pijn reed ook een van de oudste Gazelles van Nederland mee, 1912. Helaas ontplofte de uitlaat van de enig opgegeven rijdende Gazelle motor uit 1939 net voor het vertrek naar de rit en kon zodoende niet mee rijden. Later is deze wel bij de Gazelle fabriek geweest.

Reparatie

Twee lek gereden banden waren er tijdens de rit. Bijzonder was dat een van deze rijders in eerste instantie begon op een Gazelle uit eind jaren 70, hiervan brak de versnellingskabel. Daarna kreeg hij een leen Gazelle waarvan de band lek raakte. Als laatste kreeg hij weer een leen Gazelle van bouwjaar 1945. De rijder bleek hetzelfde geboortejaar te hebben. Dit moest zo zijn!

Rondleiding

In Dieren kregen de rijders de rondleiding door de fabriek en een broodje en een drankje aangeboden door Gazelle. Uitgerekend kwam de groep wel met een stortbui binnen op het terrein bij de fabriek. Hierdoor is het opstellen op bouwjaar helaas achterwege gebleven. Dit laatste is een goed voornemen om dit alsnog een keer in de herhaling te doen en het liefst bij de geboorteplek van deze vele gevarieerde Gazelles.

Hoe gevarieerd bleek wel uit de aanwezigheid van een zo juist gerestaureerd trapauto. Een van een productie van rond de 45 trapauto’s van het verkeerspark in Assen. Deze reed natuurlijk niet mee van Velp naar Dieren.

Al met al een geslaagde dag, met dank aan de vele partijen die geholpen hebben. Als het aan de rijders lag kwam er een uitspraak naar voren en die luidde; “We will be back!” “We zullen terugkomen!”