Start campagne tegen sociale media in het verkeer

Foto: ANP/Nieuws.nl

Een nieuwe, langdurige campagne ‘Aandacht in het Verkeer’ moet het gebruik van sociale media in het verkeer, op de fiets en achter het stuur terugdringen.

Er komen spotjes op radio en televisie, maar ook op sociale media en in de bioscoop. Verder zal op borden langs de weg op het gevaar worden gewezen.

Aandacht in het Verkeer

Tientallen organisaties steunen de campagne, waaronder de ANWB, Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland, telefoonproducenten, provincies en Transport en Logistiek Nederland.

Het aantal doden in het verkeer neemt, na een jarenlange daling, sinds 2016 weer toe. Het aantal ernstig gewonden in het verkeer stijgt al langer. Diverse onderzoeken laten zien dat de kans op een ongeluk flink stijgt door het gebruik van mobiele telefoons in het verkeer.

Verbod

Het ministerie van Infrastructuur, werkt aan een verbod voor appen op de fiets. Een wetsvoorstel hiervoor gaat binnen enkele weken naar de Kamer. Er is daar brede steun voor dit verbod. Appen achter het stuur is al verboden.

Ook wordt gekeken met behulp van de markt of technische foefjes het gebruik van de smartphone in de auto en op de fiets kunnen beperken, zonder de navigatie uit te schakelen.

‘Aandacht in het Verkeer’ wordt volgens het ministerie van Infrastructuur een langdurige en brede campagne, vergelijkbaar met de succesvolle Bob-campagne die zich richt tegen autorijden met alcohol op.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen