Gemeente Rheden scoort goed op Meldingen Openbare Ruimte (MOR)

Foto: rheden.nieuws.nl

GEMEENTE RHEDEN – De rekenkamer van de gemeente Rheden heeft afgelopen jaar deelgenomen aan het NVRR DoeMeeonderzoek 2020, naar Meldingen in de Openbare Ruimte (MOR). In dit onderzoek hebben 51 gemeenten informatie verstrekt over het beleid en het proces met betrekking tot de MOR- meldingen.

De gemeente Rheden scoort goed op klanttevredenheidregistratie, kent veel mogelijkheden om meldingen te doen en maakt al gebruik van een data-gedreven aanpak.

In het NVRR DoeMeeonderzoek 2020 is informatie verzameld over de afhandeling van meldingen openbare ruimte (MOR). Burgers verwachten actie van hun overheid bij rondzwervend afval, kapot straatmeubilair en het onderhouden van straatverlichting. Een goede afhandeling van meldingen met betrekking tot gebreken in de openbare ruimte heeft invloed op de relatie tussen burger en overheid. De deelnemende gemeenten zijn zich hiervan bewust. Vrijwel alle gemeenten zijn in meer of mindere mate bezig met innovaties rondom MOR in het kader van een betere dienstverlening.

Klanttevredenheid

In Rheden is er geen specifiek beleid voor de afhandeling van dit MOR-meldingen, wel zijn er werkinstructies en procesbeschrijvingen. Bij de gemeente Rheden worden het aantal meldingen, de afhandelingssnelheid en de klanttevredenheid geregistreerd. De klanttevredenheidsregistratie gebeurt slechts bij 22% van de gemeenten, waarvan Rheden er één is. Er wordt bovendien gewerkt met kritische prestatie indicatoren, om het kwaliteitsniveau te borgen.

Wethouder Marc Budel:

”Klanttevredenheid en dienstverlening staan bij ons zeer hoog in het vaandel. Wij willen onze inwoners zo goed mogelijk helpen. Inzicht is de klanttevredenheid is daarbij essentieel. We willen onze dienstverlening naar een hoger niveau brengen, daarom blijven we niet stil zitten en ontwikkelen we steeds door. Zo gaan we dit jaar nog onze werkwijze aanpassen en met gebruik van de nieuwste software.”

Meldingen, aanpak en opvolging

Het aantal meldingen ligt in de gemeente Rheden lager dan gemiddeld. De gemeente Rheden biedt veel verschillende mogelijkheden om meldingen te doen (fysiek, telefonisch, website, app, social media, via buitenmedewerkers). Meldingen kunnen gedaan worden bij de gemeente, maar ook bij een externe partij.

De gemeente Rheden maakt, net als 25 van de 49 onderzochte gemeenten, gebruik van een (datagedreven) aanpak om op basis van eerdere meldingen preventief beheer in de openbare ruimte toe te passen. De afhandeling van meldingen wordt in een periodieke rapportage geëvalueerd.

Conclusies

Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt: de toekomst van MOR ligt in een betere service, meer efficiëntie en meer datagedreven toepassingen. Het gebruikte informatiesysteem speelt hierin een sleutelrol.

Het nieuws van rheden.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze Facebookpagina, volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbriefAdverteren op rheden.nieuws.nl bel dan: Dolf Verschuren voor de prijzen en mogelijkheden 06 – 4025 3846.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen