Specialisten aan het werk bij de Posbankloop

Foto: rheden.nieuws.nl, Wouter Rijnbende

VELP – Natuur en beleving blijven centraal staan, maar de organisatie van de Posbankloop Velp kiest na twintig jaar voor een andere organisatievorm.

De afzonderlijke onderdelen (hardlopen, trial, cross-duathlon en wandelen) worden vanaf dit jaar door specialisten georganiseerd. De ‘paraplu’ waaronder de activiteiten worden gehouden blijft de Posbankloop. Het nieuwe bestuur waakt over de kwaliteit en de ‘eenheid in uitstraling’.

Een verandering is ook dat het laatste weekend van september niet meer heilig is. De hardloopwedstrijden over 6 en 15 kilometer zullen dit jaar wel op zondag 27 september worden gehouden en de cross-duathlon op zaterdag 26 september maar de trial gaat naar 4 oktober. Het wandelonderdeel LDW is dit jaar nog op 26 en 27 september maar wordt met ingang van volgend jaar verplaatst naar juni. Of de dagwandelingen door zullen gaan is helaas nog onzeker.

De verandering zijn in gang gezet door Ron König, de man die Wim van de Giesen eind vorig jaar opvolgde als voorzitter van de Stichting Posbankloop. König, oud-wethouder van Rheden, stelde na een werksessie eind vorig jaar vast, dat het aantal betrokken vrijwilligers te klein is om het evenement te laten overleven. Hij koos daarop voor een organisatie met afzonderlijke groepen, die onderdelen zelfstandig en op eigen financieel risico gaan organiseren.

De ‘managers’ van de onderdelen zijn:

  • Alex Mulders (hardlopen),
  • Jan Strijker (trial),
  • Carlos Baltus (cross-duathlon)
  • Martien van Diek (wandelen).

Samen vormen zij het programmabureau. Het ‘bestuur op afstand’ bestaat uit Ron König, Cees Ursem en Harry Kranenburg. Zij gaan zich bezighouden met zaken als marketing, communicatie en sponsorwerving, het regelen van vergunningen en verzekeringen en het onderhouden van de contacten met de eigenaren van de terreinen waarvan voor de wedstrijden gebruik wordt gemaakt.

Ron König:
“De nieuwe organisatie staat inmiddels. Als bestuur hebben we veel vertrouwen in de verschillende organisatieonderdelen. Allemaal mensen die specifiek verstand hebben van het onderdeel dat ze organiseren.”

De Posbankloop-voorzitter erkent dat er nog wel de nodige uitdagingen liggen. “Bijvoorbeeld het invullen van het gezamenlijke marketing-communicatietraject. Daarnaast kijken we of we nog sociaal-culturele activiteiten kunnen toevoegen, zoals de streekmarkt in de Emmastraat, afgelopen. We hopen een basis neer te zetten waarmee de Posbankloop weer twintig jaar vooruit kan.”

Het inschrijven voor de Posbankloop 2015 is inmiddels reeds geopend. Als gezamenlijke slogan van het evenement blijft de Posbankloop gebruiken ‘Adembenemend Mooi’.

Kijk voor meer informatie op:

www.posbankloop.nl

Dossier: Posbankloop
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen