Haalbaarheidsfase initiatief Rotra vertraagd

Foto:

VELP – Eigenaar en initiatiefnemer Koninklijke Rotra heeft langer de tijd nodig voor het uitwerken van de plannen voor een multimodaal transportcentrum op het terrein van de voormalige Steenfabriek De Groot in Velp.

Daarnaast heeft Rijkswaterstaat laten weten dat alleen een bedrijfsactiviteit die (primair) watergebonden is, op medewerking kan rekenen. Het college van B&W is van mening dat voordat er verder gegaan wordt met het maken van het kader voor de ontwikkeling, er eerst een positief advies van RWS moet liggen.

Het is nu aan Rotra om onder andere de nautische en morfologische effecten in beeld te brengen. Volgens planning zou de raad in de eerste helft van 2015 een kadernota ontvangen met daarin de uitgangspunten voor een ontwikkeling op deze locatie. Daarbij gaat het om uitgangspunten op o.a. ruimtelijk – en milieutechnisch gebied en voor de procesmatige aanpak. Het ziet er naar uit dat het opstellen van een kadernota niet eerder dan in het 1e kwartaal van 2016 aan de orde zal zijn.

Inspanningsverplichting in verband met haalbaarheid
Het college van B&W heeft begin dit jaar besloten in principe mee te werken aan het initiatief van Rotra. Dit besluit betekent dat de gemeente een inspanningsverplichting heeft om te onderzoeken of de plannen haalbaar zijn. Het is dus geen garantie voor een definitieve medewerking.

Gemeente heeft kaderstellende en toetsende rol
De gemeente heeft een kaderstellende en toetsende rol als het gaat om de plannen van Rotra.
In deze kaderstellende rol vindt het college het o.a. belangrijk dat Rotra afstemming zoekt met de diverse stakeholders om te zorgen voor draagvlak. Voor het realiseren van de plannen van Rotra is bovendien een bestemmingsplanwijziging nodig.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen