Column - Ook een buurtfilosoof moet zo nu en dan zijn horizon verbreden. Er zijn momenten dat ik me realiseer dat er veel gebeurt in de gemeente Rheden, maar het is belangrijk dat ik u ook de nodige overwegingen dien mee te geven betreffende zaken die spelen op een ander niveau.
Ik heb een reclamebureau ingeschakeld om mij wat op weg te helpen. Zij kwamen met oneliners als "Heel Nederland zit te wachten op zijn geniale gedachten", of "Een Buurtfilosofisch idee? Doe er je voordeel mee " en "Eén gemeente is te klein voor dit briljante brein".
Helaas heb ik om twee redenen moeten afzien van deze campagne. Enerzijds omdat ik eigenlijk een heel bescheiden mens ben; anderzijds omdat het gebruik van deze zeer vakkundig samengestelde teksten mij veel geld zou gaan kosten. Je hebt geen idee van wat die handige reclamemakers tegenwoordig kosten. Wel heb ik bij een gerenommeerd marketing- en communicatiestrateeg nog het volgende verhaal laten samenstellen.
"Hij is een doorgewinterde allround buurtfilosoof die weet op te treden als een kritisch frisse wind. Zijn heldere visie sluit perfect aan op de nimmer aflatende nieuwsgierigheid van mensen. Een scherp oog en een open oor voor alles wat er dagelijks in de wereld gebeurt brengt deze creatieve denker tot diepere inzichten, die hij vervolgens weet te vertalen naar heldere columns. Het resultaat is niet zonder humor, maar nog meer is deze schrijver een betrokken verbinder tussen lezers, zo wel binnen, als buiten zijn uitgebreide netwerk." Indrukwekkend, niet waar?
Maar dit is nog niet alles. "De Buurtfilosoof beschikt over een ondernemende persoonlijkheid en heeft een groot verantwoordelijkheidsbesef, waarbij hij steeds op zoek is naar grote en zeker ook kleine inzichten. Hij is een overtuigend inspirator, die kennis, taalgevoel en zeer uiteenlopende ideeën weet over te brengen op zijn lezerspubliek. Vanuit een zekere authenticiteit weet hij mensen te onderhouden, maar bovenal ook te informeren en inspireren."
Het klinkt allemaal heel mooi, maar bij het lezen van al dit fraais komt er toch een vreemde luchtje mijn kant op, namelijk dat van gebakken lucht. Waar haal je het vandaan. Het probleem ligt niet in wat er staat, maar in de manier waarop het is geformuleerd. Inhoudelijk klopt het allemaal precies, maar waarom krijg ik dan een zeer onpasselijk gevoel bij het lezen van dit soort taalgebruik? Het gaat enkel nog om de vorm en de rest is bijzaak.
Nee, ik houd bepaald niet van opschepperig gedrag. Dit gezegd hebbende wil ik nog even wat nieuws met u doornemen. "Irina Shayk uit de kleren voor Givenchy" (Fashionnewz). Is het erg dat ik nog nooit van deze persoon heb gehoord? Nog een andere: "Bart zat met psychoot in vliegtuig; hij wilde de deur openen" (RTL Nieuws). Nu ken ik Bart als iemand die veel bizarre dingen beleeft, maar RTL zou RTL niet zijn als blijkt dat het gewoon gaat om een persoon die als gevolg van een beroerte in alle verwarring naar een deur wees.
Naar aanleiding van dit soort nieuwsfeiten zou ik met gemak twee of drie columns kunnen schrijven en wellicht ga ik dat ook wel doen. Zo heb ik heel veel moeite met berichten als "Yolanthe deelt grappig filmpje" (RTL Boulevard), maar de absolute top was natuurlijk weer weggelegd voor de Telegraaf: "Katja hijgend naar school", aldus Privé TV.
Ik ben niet van plan om TMG te gaan beschuldigen van plagiaat, maar ik heb toch zo mijn gedachten. Al weer een tijdje geleden heb ik namelijk mijn volgertjes geprikkeld met een lastig vraagstuk. Hoe breng je Katja Schuurman hijgend tot een hoogtepunt? Een goed voorbeeld van een probleem dat uitnodigt tot "omdenken".
Het antwoord op deze prangende vraag is natuurlijk minder prikkelend dan je zou verwachten. Start een format met een BN'er en laat haar de Onze-Lieve-Vrouwentoren in Amersfoort beklimmen.
Volgende week op rheden.nieuws.nl graag uw aandacht voor de vraag: Is Burgemeester Petra van Wingerden zwanger?