REGIO - De
provincie Gelderland enquêteerde in oktober 2017 fietsers op zes snelfietsroutes. Reden om dit te doen is om de aanleg van snelfietsroutes zoveel mogelijk af te kunnen stemmen op de gebruikers.
Ze wilden graag weten of de aangelegde snelfietsroutes fietsers aantrekt, en hoe de fietsers over de routes denken. Drie routes in aanleg zijn voor de eerste keer (de 0-meting) onderzocht: de F12, Arnhem-Dieren en Wageningen-Arnhem.
Op drie routes die al klaar zijn onderzochten ze voor de tweede keer (de 1-meting), De Liemers, Batavierenpad Noord en Batavierenpad Zuid. Deze 1-meting hebben ze vergeleken met de uitkomsten uit 0-meting. De 0-meting op deze routes vond plaats tussen 2014 en 2016.
Onderzoek met online enquête en tellingen
Op de snelfietsroutes zijn tijdens de ochtendspits flyers uitgedeeld met de oproep om een online enquête in te vullen. ze hebben zowel volwassenen als scholieren folders gegeven. Het respons van de scholieren om aan de enquête mee te doen was echter te laag om conclusies aan te verbinden.
Tijdens het flyeren werd ook het aantal voorbijrijdende fietsers geteld. De onderzoekslocaties zijn gekozen aan de hand van eerder gedane tellingen en waar de meeste fietsers verwacht werden.
Hoogopgeleiden kiezen vaker de fiets
Uit de resultaten blijkt dat de fietsers die tijdens de ochtendspits op de
snelfietsroute rijden allemaal naar hun werk gaan. Er fietsen meer mannen (60 %) dan vrouwen op vijf van de zes snelfietsroutes. Alleen tussen Arnhem en Wageningen kwamen ze meer vrouwen tegen. De meeste fietsers zijn tussen de 50 en 59 jaar (35 %), gevolgd door de dertigers en veertigers (20 tot 30 %).
Het merendeel van de fietsers heeft een HBO of universitaire opleiding gevolgd. Bij De Liemers is het opleidingsniveau 50/50 verdeeld tussen MBO en HBO/universiteit. Ongeveer 30 % van de fietsers gebruikt de elektrische fiets.
Fiets sneller dan het openbaar vervoer
Bij de vraag of de fiets sneller is dan de auto of het Openbaar Vervoer (OV) antwoordde circa 30 % dat de fiets sneller is dan de auto. 70 % vond de fiets sneller dan het OV. Meer dan 70 % van de fietsers ervaart de snelfietsroute als sneller dan gewone fietsroutes.
Fietsers positief over de snelfietsroutes
Op de drie snelfietsroutes die af zijn hebben de maatregelen een behoorlijk effect gehad op de waardering van de snelfietsroutes. Tussen Nijmegen en Beuningen scoren beide trajecten van het Batavierenpad gemiddeld ruim voldoende waar dit in de 0-meting nog geen voldoendes waren. De waardering voor De Liemers steeg van voldoende naar ruim voldoende.
Een aantal andere opvallende enquêteresultaten die we vergeleken met de 0-meting:
De fietsers met een elektrische fiets zijn jonger geworden: in 2017 is circa 40 % jonger dan 40 jaar, dat was bij de 0-meting 5
Veel nieuwe fietsers: ruim een kwart van de fietsers zijn nieuwe gebruikers.
5 tot 10 % van de nieuwe fietsers pakte daarvoor de auto.
Aantal fietsers op Batavierenpad met 32 % gestegen
Van de gerealiseerde snelfietsroutes zijn ook tellingen beschikbaar vanaf het jaar 2014. De grootste stijging van 2014 naar 2017 was te zien op snelfietsroute Batavierenpad Noord met een stijging van 32 %. Het aantal fietsers op Batavierenpad Zuid steeg met 30 %, op het Rijnwaalpad 20 % en op De Liemers 11 %. De resultaten van de tellingen 2017 staan op de website van de provincie. Klik kaartlaag 1. Fiets aan, vouw het mapje open en klik vervolgens op 3. Fietstellocaties Arnhem Nijmegen.
Bent u geïnteresseerd in de exacte uitkomsten van de enquête, dan kunt u
hier het rapport (PDF 3,8 MB) downloaden.
Bron: Provincie Gelderland