Let op: Vanaf 1 oktober 2022 kunt u alleen nog met de
DigiD app of extra sms-controle inloggen bij de
Belastingdienst.
5 vragen én antwoorden over de extra beveiliging
Gebruikt u op dit moment alleen een gebruikersnaam en wachtwoord
wanneer u met DigiD inlogt bij de Belastingdienst? Let dan op. De Belastingdienst beantwoordt vijf vragen.
Waarom kan ik straks alleen nog met de DigiD app of sms-controle inloggen bij de Belastingdienst?
De DigiD app of sms-controle maakt de kans dat iemand anders inlogt met uw gegevens kleiner. U heeft dan namelijk altijd uw (mobiele) telefoon of tablet nodig om in te loggen. Zo zijn uw gegevens nóg beter beschermd. Bijvoorbeeld tijdens het aangeven van de inkomstenbelasting of het wijzigen van uw rekeningnummer.
Hoe activeer ik de DigiD app?
Om de DigiD app te gebruiken, heeft u een smartphone of tablet nodig. U downloadt de app via de Google Play Store (Android) of App Store (iOS). Met de DigiD app hoeft u geen wachtwoord te onthouden. Alleen een pincode die u zelf kiest. Het activeren van de app is in enkele minuten geregeld. Op digid.nl vindt u onder ‘Hulp & Contact’ instructievideo’s en stappenplannen die u hierbij helpen.
Hoe stel ik de sms-controle in?
Voor het activeren van sms-controle heeft u een mobiele of vaste telefoon nodig. U krijgt na het invullen van uw telefoonnummer een brief thuisgestuurd met een activeringscode. Zo zijn ze zeker van uw identiteit. Op digid.nl leest u hoe u de sms-controle kunt activeren.
Ik doe de belastingzaken voor mijn partner of naaste. Wat betekent de extra controle voor mij?
Als u de belastingzaken voor uw partner of naaste regelt, kunt u een machtiging aanvragen. Hiermee kunt u toestemming krijgen om de belastingzaken van een ander online te regelen. Vraag de machtiging op tijd aan
via machtigen.digid.nl. Het kan een aantal dagen duren voordat deze is verwerkt. Bij het aanvragen van de machtiging heeft u het burgerservicenummer (BSN) nodig van de persoon die u gaat helpen.
Het activeren van de DigiD app of sms-controle lukt mij niet. Waar kan ik hulp krijgen?
Lukt het activeren van de DigiD app of sms-controle niet? De Belastingdienst helpt u graag. Er zijn verschillende manieren waarop u hulp kunt krijgen.
Stel uw vraag aan een medewerker van een Informatiepunt Digitale Overheid. Op
informatiepuntdigitaleoverheid.nlkunt u zien waar het informatiepunt in uw buurt is.
Via
digid.nl . Hier vindt u ook meer informatie over iemand machtigen als u uw zaken voor de Belastingdienst door iemand anders wilt laten regelen.
Bron: belastingdienst