Een leasefiets van de zaak kost vanaf 2020 een paar euro per maand

19 sep 2018, 11:22 Nieuws
leasefiets koninklijke gazelle
Koninklijke Gazelle
Het wordt veel gemakkelijker en aantrekkelijker om voor een leasefiets te kiezen. Wie van zijn werkgever een leasefiets krijgt, betaalt daar vanaf 2020 maar een paar euro per maand voor. Het kabinet gaat namelijk voor een vast bijtellingspercentage van 7 procent. Op Prinsjesdag worden de nieuwe fiscale regels bekendgemaakt.
Op dit moment zijn de regels nog erg ingewikkeld. Als je nu een leasefiets hebt, dien je het exacte aantal privékilometers bij te houden en het voordeel dat je daarvan hebt. De kosten voor bijvoorbeeld onderhoud en reparatie mag je er weer van aftrekken. Dit komt op zo’n omslachtige boekhouding te staan dat de leasefiets allesbehalve interessant is. Met een regeling die veel simpeler is, wil het kabinet meer forenzen op de fiets krijgen.
Wat er precies gaat veranderen? Net als voor de leaseauto geldt straks voor het privégebruik van de leasefiets een vaste bijtelling. Het gaat dan bij de leasefiets om een bijtelling van 7 procent van de waarde van de fiets. Een e-bike van bijvoorbeeld 2.000 euro kost je dan tussen de 4,33 en 5,75 euro per maand, afhankelijk van het inkomen. Een geleasede speed pedelec van 3.500 euro krijgt een bijtelling van 7,50 tot 10 euro per maand.

Leasefiets: goed voor gezondheid, milieu en schatkist

De nieuwe regels kunnen op veel steun rekenen, ook van Gazelle. Het wordt zo aantrekkelijker om naar kantoor te fietsen. Voor de overheid zitten er ook veel voordelen aan de leasefiets. De maatschappelijke baten kunnen oplopen tot circa 54 miljoen euro per jaar: 44 miljoen aan gezondheids- en milieubaten en 10 miljoen een belastingopbrengsten.

Terug in de tijd: bedrijfsfietsenregeling

In het verleden zijn er al meer pogingen ondernomen om fietsen naar het werk aantrekkelijker te maken. Zo was er tot 2014 de bedrijfsfietsenregeling. De BTW van een fiets tot 750 euro mocht je toen volledig aftrekken. De regeling was enorm populair. In 2014 werd maar liefst 19 procent van de nieuwe fietsen volgens de bedrijfsfietsenregeling verkocht. Nadien werd de leasefiets onderdeel van de werkkostenregeling.