Supermarkten doen steeds meer zaken op zondag, het zondag aandeel van de totale omzet in de supermarktsector bedroeg de afgelopen twaalf maanden 3,15 procent. In 2013 was dat 2,7 procent, in 2009 minder dan één procent.
Veel meer huishoudens doen boodschappen op de zevende dag van de week, zes op de tien hebben dat dit jaar gedaan, vorig jaar was dat de helft. Consumenten bezoeken dus ook steeds vaker op zondag de supermarkt, gemiddeld 7,5 keer per jaar. Vorig jaar was dat nog minder dan zeven keer.
De omzet op zondag, kwam door de stijging, gezien over de afgelopen twaalf maanden voor het eerst uit op meer dan een miljard euro. In 2011 was dat nog niet eens de helft. De zondagsomzet gaat ten koste van de omzet in de avonden.
Huishoudens kiezen ook minder vaak voor de vrijdag en zaterdag om hun inkopen te doen. Op die dagen halen supermarkten echter nog wel het overgrote deel van hun omzet, met aandelen van gemiddeld respectievelijk bijna 23 en 22 procent.
Het aantal supermarkten die van een gemeente toestemming krijgen op zondag de deuren te openen is eveneens gegroeid. Begin 2014 waren dat er ruim 1700, twee jaar eerder ruim duizend.
Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws via Facebook? Druk op de "Vind ik leuk"-button. Liever via Twitter? Druk op de “Follow”-button. Klik HIER wanneer u zich wilt aanmelden voor de nieuwsbrief.