DE STEEG – In het gemeentehuis van Rheden vond woensdag 24 juni de lokale veteranenontmoeting plaats, aanstaande zaterdag 27 juni is het weer de jaarlijkse nationale veteranendag. Veteranen uit de gemeente kwamen daar samen voor een middag van ontmoeting, waardering en herdenking. Met toespraken, muziek, een moment van stilte en een gezamenlijke maaltijd stond de bijeenkomst in het teken van vrijheid, vrede en veiligheid.
Militairen zetten zich in voor vrijheid, vrede en veiligheid. Dat gebeurt vaak onder zware en soms gevaarlijke omstandigheden. Tijdens de lokale veteranenontmoeting werd daar nadrukkelijk bij stilgestaan. De bijeenkomst was bedoeld als blijk van respect en waardering voor veteranen die zich, vroeger of recenter, hebben ingezet in dienst van Nederland.
De veteranen werden vanaf 14.30 uur ontvangen in het gemeentehuis aan de Hoofdstraat 3 in De Steeg. Onder het genot van koffie, thee en cake was er eerst gelegenheid om elkaar te begroeten. Daarna volgde het officiële gedeelte van het programma.
Na een woord van welkom door de gastvrouw sprak burgemeester Carol van Eert de aanwezigen toe. In zijn toespraak stond de waardering voor de inzet van veteranen centraal. Ook was er aandacht voor de betekenis van vrijheid en het belang om verhalen over oorlog, uitzendingen en vredesmissies te blijven delen.
Een bijzonder onderdeel van de middag was de bijdrage van Cees Somers. Hij vertelde over het leven van zijn vader Kees Somers. Kees Somers was militair en werd na de Tweede Wereldoorlog als oorlogsvrijwilliger uitgezonden naar voormalig Nederlands-Indië. Zijn persoonlijke geschiedenis laat zien hoe groot de impact van oorlog en uitzending kan zijn, niet alleen op de militair zelf, maar ook op families en volgende generaties.
Het officiële gedeelte werd afgesloten met het signaal Taptoe, gevolgd door één minuut stilte en het Wilhelmus. Daarmee kreeg de bijeenkomst ook een ingetogen en herdenkingswaardig karakter.
Na afloop werd er een groepsfoto gemaakt, op de trap in de hal van het gemeentehuis. Daarna was er ruim tijd voor ontmoeting en gesprek. Onder het genot van een hapje en drankje konden de aanwezigen ervaringen delen en herinneringen ophalen.
De middag werd afgesloten met een zogenoemde “Blauwe hap”. Deze Indische maaltijd is binnen militaire kringen een bekende traditie en vormde een passende afsluiting van de veteranenontmoeting.
Met de bijeenkomst onderstreepte de gemeente Rheden opnieuw haar waardering voor de veteranen in de gemeente. De middag bood ruimte voor respect, ontmoeting en het doorgeven van verhalen die niet vergeten mogen worden.
Meer foto's:
- Blijf op de hoogte van al het nieuws van Rheden Nieuws via: Facebook, Instagram, Bluesky, Telegram of LinkedIn of via de nieuwsbrief, inschrijven kan ook onderaan deze pagina.
- Lokaal (pers)bericht of evenement insturen? Dat kan via [email protected]
rheden.nieuws.nl richt zich op berichtgeving op lokaal niveau. Onze bezoekersaantallen blijven stijgen, wat onder andere goed is voor de zichtbaarheid van onze adverteerders.
Wil jij je naamsbekendheid vergroten? Wij denken graag met je mee om de reclame-euro zo optimaal mogelijk te besteden. Door lokaal te adverteren op Rheden Nieuws tegen een concurrerende prijs!
Neem contact op met Dolf Verschuren via de telefoon: 06 – 4025 3846 of mail:
[email protected].
De nieuwsredactie is te bereiken via
[email protected].