Ze vliegen je om de oren. De één beter dan de ander en er zijn ook een aantal twijfelgevallen. Is het een grap, of niet? Ik neem een paar (mogelijke) stunts onder de loep en ik vertel je hoe
1 april is ontstaan.
In mijn vorige
column heb ik jullie een kijkje achter de schermen gegeven. Ik vertelde hoe de redactie van Rheden.Nieuws met (mogelijke) 1 april grappen omgaat. In deze column kies ik voor een andere invalshoek.
De 1-aprilgrap
Niet alleen in Nederland worden mensen voor een nepboodschap op pad gestuurd. De 1-aprilgrap komt in veel Europese landen voor. Waar het precies vandaan komt is onduidelijk.
Oppassen geblazen
Men denkt dat het te maken heeft met de wisseling van seizoenen. Boeren zouden vroeger het einde van de winter met grappen en grollen hebben gevierd. Hoe dan ook: het is al 500 jaar oppassen geblazen op 1 april.
Paasbeeld
Heel Nederland werd in 1962 voor de gek gehouden toen er een
paasbeeld aanspoelde in Zandvoort. Iedereen keek naar de televisie. Hoe kon zo’n zwaar beeld helemaal over de oceanen naar Nederland spoelen? Het antwoord was simpel; niet. Het bleek een grap van kunstenaar Edo van Tetterode.
Trendsetter
We kunnen Edo zien als trendsetter, want vanaf die tijd probeerden kranten en bedrijven ook een leuke grap te verzinnen. Tegenwoordig vliegen de grappen je om de oren. En het is al lang niet meer van het niveau ‘Je veter zit los’.
Marketingstunt
Het is nu een marketingstunt. Als jou grap door de media wordt overgenomen, dan heb je het goed gedaan. Dat is wat je wil; dat er over je gesproken wordt. Gratis reclame dus, scheelt toch weer. In andere gevallen moet je mensen vaak betalen om over jou (bedrijf) te spreken.
De Buurtfilosoof
Neem bijvoorbeeld mede-columnist
de Buurtfilosoof. Het is je vast opgevallen dat hij het wel heel vaak over burgemeester Petra van Wingerden heeft. Dat is ook reclame. Voor iedere column die hij schrijft met haar naam, krijgt hij betaalt door de gemeente.
Echt of niet?
In de afgelopen weken ben ik een aantal (mogelijke) grappen tegengekomen in de landelijke media. Een aantal zijn overduidelijk een 1 april grap, maar bij sommige zijn er nog twijfels. Ik leg ze aan je voor.
Geurverf
Bij de Gamma is er binnenkort speciale
geurverfte koop. Verf met de geur van Zwitsal, ideaal voor de babykamer. Leuk bedacht, maar overduidelijk een inhaker.
Spoedrit
Net als de actie van
Politie Arnhem-Noord . Zij verloten een spoedrit onder hun volgers op facebook. Je zou zelf achter het stuur mogen kruipen van een politieauto, dwars door het centrum van Arnhem mogen scheuren en dat uiteraard met de nodige toeters en bellen. Tja, leuk geprobeerd.
Rookverbod
En dan twee twijfelgevallen. De Efteling heeft aangekondigd nieuwe regels te gaan hanteren. Het is nu ook
verboden om te rokenin de wachtrij (overdekt en onoverdekt) van een attractie. Ze willen een veiligere en gezondere omgeving voor de jongste bezoekers. Dit kan écht zijn.
Erotisch tintje
Een
tennisvereniging uit Diemen-Zuid probeert op een bijzondere manier nieuwe leden te werven. Zij hebben posters ontworpen met een erotisch tintje. Zo staan onder andere de teksten ‘Ik ben gek op harde ballen’ en ‘Ik doe het nog steeds drie keer per week’ boven de afbeeldingen.
Een 1-aprilgrap, of niet? Het is hoe dan ook een ontzettend goede marketingstunt.