VELP - Een mooie opkomst alsnog voor de 17
eOranje Klassieker Rit Velp op 27 april 2019. Het aangekondigde slechte weer, gezondheidsproblemen van rijders en auto’s en de vakantieperiode maakte dat er geen 150 voertuigen meereden dit jaar.
Aan de rit, van ongeveer 120 km, deden dit jaar 111 voertuigen vanaf bouwjaar 1938 tot bouwjaar 1993 mee. Na een pauzestop aangedaan te hebben bij restaurant Juffrouw Tok in Didam vervolgde de stoet de rit om uiteindelijk in het Villapark te eindigen. Ook hier bleek uiteindelijk nog een mooi aantal voertuigen te eindigen ondanks kou en dreiging van regen.
In de Villavijver voeren RC bootjes van OKRV-vrijwilligers en ondertussen vertolkte de band Rianne and Friends een breed genre aan muzikale klanken. De jury van het Concours ‘d Élégance had inmiddels de 4 winnaars uitgekozen. Deze kregen het verzoek hun voertuigen op te stellen op het gras naast de villavijver.
Na bekendmaking van de juryuitslag vervolgde de Stichting Velp voor Oranje haar avondprogramma in het Villapark.
Jan Withaar:
"Wederom was deze 17e OKRV niet mogelijk geweest zonder de steun van de vrijwilligers, enthousiaste klassieker rijders, sponsoren, vrienden en samenwerkende organisaties. Daarvoor heel hartelijk dank aan allen!"
Klik op de bovenste foto voor meer foto's.
De jury bestond uit;
Dago Langen, docent HAN autotechniek, Ton Faassen, Peter Koelewijn, architect, voorzitter. De keuze voor prijswinnaars van 2019 wordt bepaald door een balans tussen auto’s:
- Authentiek (dans son jus), liefdevol onderhouden, volledig gerestaureerd;
- Bijzonder wat betreft merk, type en zeldzaamheid of juist alledaags;
- Verschillende landen van herkomst (Frans, Duits, Engels, Amerikaans, Italiaans, e.d.);
- Die de vorige 3 jaren niet hebben gewonnen;
- Met bijzondere charme door het achterliggende verhaal of de passende uitmonstering met accessoires of bestuurder en/of passagiers.
De selectie voor de jury is niet gemakkelijk. Het blijft, met zo veel mooie auto’s, het vergelijken van appels en peren.
Winnaars 2019 Concours d’ Élégance.
De winnaar Prijs voor behoud rijdend erfgoed;
Dhr. M, Teunissen uit Hummelo. Voertuig: Toyota Carina 1600. Bijzonderheden: In de jaren ’70 en ’80 zag je dit soort auto’s (middenklasse Japanners) regelmatig in het straatbeeld. Inmiddels zijn ze bijna volledig verdwenen en dat maakt het weer bijzonder deze auto te zien in de handen van een jeugdige liefhebber.
Plaats 1;
De heer en mevrouw Gisbertz uit Doetinchem. Voertuig: Jaguar XK150. Dit is een zeer mooie auto uit 1958, de kleur van het interieur komt terug in de spaakvelgen. Auto wordt met veel plezier gebruikt voor toertochten in binnen- en buitenland, vaak met de Jaguar-club. De heer en mevrouw Gisbertz waren geheel in de stijl van de auto en van die tijd gekleed.
Plaats 2;
Dhr. T. Bieneman. Voertuig: Chevrolet Master 85 Business Coupé. Bijzonderheden: Zogenaamde “business-coupe” (2-deurs met een grote kofferbak, vaak gebruikt door handelsreizigers in die tijd), uit 1939. Auto reed eerst in Kenia, daarna in Zuid-Afrika en heeft dan ook het stuur aan de rechterkant. Opvallend ook: 1 ruitenwisser.
Plaats 3;
De familie Hak uit Zevenaar. Voertuig: Chrysler Newport. Bijzonderheden: Auto uit 1964. Opvallend: het is een 4-deurs, maar door het ontbreken van de B-stijl (boven de gordellijn) doet de auto bij neergedraaide zijruiten denken aan een coupé. 5,5 m lang, maar volgens de eigenaar had Chrysler nog een grotere modellijn…