Gezond leven makkelijker gemaakt in het Supreme Nudge onderzoek bij Coop Rheden

Foto: Supreme Nudge onderzoek

RHEDEN – Een gezondere supermarktinrichting gecombineerd met tips over wandelen via een smartphone-app; leidt dit tot een lager risico op chronische ziekten? Dit wordt nu uitgezocht in het door de Hartstichting gesubsidieerde Supreme Nudge onderzoek.

De Coop in Rheden doet ook mee aan dit onderzoek

De geur van versgebakken kroketten. De roltrappen op het station die je na een werkdag tegenkomt. Zo maar wat voorbeelden van prikkels in onze omgeving die ons continu verleiden tot ongezond gedrag. Je leefstijl aanpassen door gezonder te eten en meer te bewegen is dan ook niet makkelijk. Terwijl een ongezonde leefstijl de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2, juist vergroot.

Chronische ziekten komen in Nederland niet even vaak voor bij alle bevolkingsgroepen. Zo leven mensen met een lager opleidingsniveau gemiddeld zes jaar korter, en vijftien jaar minder in goede gezondheid, dan mensen met een hoger opleidingsniveau. Dit noemen we de sociaaleconomische gezondheidsverschillen.

Iedereen in Nederland verdient een gelijke kans op een goede gezondheid. Daarom ontwikkelen onderzoekers van het Amsterdam UMC – locatie VUmc een systemische aanpak die helpt om de leefomgeving gezonder te maken – juist voor die groepen die daar het meeste baat bij hebben. Coördinerend onderzoeker Josine Stuber: ‘’Een gezondere leefomgeving kan automatisch uitnodigen tot een gezondere leefstijl voor iedereen, dus niet alleen voor hoog opgeleiden die ook gemotiveerd zijn om hun leefstijl blijvend te veranderen. Hierdoor maken we gezond leven makkelijker én voor iedereen toegankelijk.’’

Supreme Nudge

Het onderzoek genaamd Supreme Nudge loopt een halfjaar tot een jaar lang in 12 verschillende supermarkten waaronder de Coop in Rheden. Supermarkten zijn speciaal geselecteerd in buurten die een lager dan gemiddelde sociaaleconomische score hebben. Stuber: ‘’In samenwerking met Coop gaan we in deze supermarktketen onderzoeken of klanten gezondere producten kopen en consumeren als we gezonde voedingsmiddelen ‘nudgen’ (promoten) en prijsveranderingen invoeren. Daarbij onderzoeken we of dit op termijn zorgt voor een lager risico op chronische ziekten. We onderzoeken tegelijkertijd het effect van een mobile coach, die via een smartphone-app tips geeft om meer te wandelen.’’

Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met Coop Supermarkten, waaronder ook de Coop in Rheden. Het onderzoek is gesubsidieerd door de Hartstichting en ZonMw en is onderdeel van een vijfjarig onderzoeksproject waarbinnen verschillende universitaire centra en het Voedingscentrum samenwerken. Kijk voor meer informatie op www.supremenudge.nl of mail naar [email protected].

Het nieuws van rheden.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze Facebookpagina, volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbriefAdverteren op rheden.nieuws.nl bel dan: Dolf Verschuren voor de prijzen en mogelijkheden 06 – 4025 3846.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen