Commissie ‘maakt gehakt’ van MER 1e fase goederentreinen

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu wil in het najaar een besluit nemen over het tracé voor goederenvervoer per spoor tussen Zutphen en Hengelo. Op verzoek van de staatssecretaris toetste de Commissie van de m.e.r. de inhoud van het MER 1e fase. Het advies is vernietigend.

“Het MER is ontoegankelijk en moeilijk te begrijpen. De commissie is van oordeel dat dit niet past bij een ingrijpend project zoals een nieuwe route voor goederenvervoer over spoor en de weerstand die het project in de omgeving oproept”, aldus het rapport van de commissie. Zij vindt dat in het MER de onderscheidende milieueffecten van tracés niet zichtbaar zijn. Soms is informatie zelfs niet compleet.
Zo lijken de milieuscores ‘neutraal’, maar dit wordt veroorzaakt doordat positieve en negatieve milieueffecten langs een tracé tegen elkaar zijn weggestreept. 
Het risico bij vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor (externe veiligheid) verschilt per tracé. Risico’s zijn echter voor alle tracés ‘neutraal’ beoordeeld omdat aan wettelijke eisen wordt voldaan. Informatie over het risico dat groepen mensen lopen bij een ongeval ontbreekt.
Tenslotte neemt de geluidsbelasting toe vanwege nieuwe goederentreinen, maar toch scoren alle tracés ‘neutraal’ tot ‘positief’. Dit komt doordat positieve effecten van geluidsmaatregelen die toch al genomen moeten worden (omdat de huidige geluidsbelasting al te hoog is) zijn meegeteld in de score.
Tekortkomingen herstellen
Door deze tekortkomingen vindt de commissie een goede vergelijking van de tracés niet mogelijk. Deze informatie is wel noodzakelijk om een goed onderbouwde afweging te kunnen maken. De Commissie adviseert dan ook de geconstateerde tekortkomingen te herstellen in een aanvulling op het MER en daarna te besluiten.
Commissie voor de m.e.r.
De Commissie voor de milieueffectrapportage is een onafhankelijke commissie van deskundigen. Zij adviseert over de inhoud en kwaliteit van milieueffectrapportages; zij spreekt zich niet uit over de wenselijkheid van een initiatief. Meer informatie over (het werk van) de Commissie is te vinden op: www.commissiemer.nl
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) maakt in de Randstad ruimte voor personenvervoer, door goederenvervoer te laten rijden over de Betuweroute en door Oost-Nederland. De beoogde route door Oost-Nederland loopt van Elst (aansluiting Betuweroute) via Arnhem, Zutphen en Hengelo naar Oldenzaal (grensovergang naar Duitsland). De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu neemt in het najaar een besluit over het
tracé tussen Zutphen en Hengelo, hiervoor is een MER 1e fase opgesteld. Later zal in een MER 2e fase het gehele traject Elst – Oldenzaal (Duitse grens) onderzocht worden.
Op de hoogte blijven van ons
laatste nieuws via Facebook? Klik
HIER en druk op “Vind ik leuk”. Liever
via Twitter? Volg ons via
@HetRhedenNieuws
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen