Landelijk onderzoek naar leesgedrag onder kinderen

Foto: Bibliotheek Veluwezoom

DIEREN – Jongens lezen minder dan meisjes. Ze vinden lezen bovendien minder leuk dan meisjes. Dat is een van de uitkomsten van een landelijke analyse van het leesgedrag van meer dan 96.000 basisschoolleerlingen die deelnemen aan de ‘Monitor’, een digitaal meetinstrument van de bibliotheek.

In gemeente Rheden deden negen scholen mee aan het onderzoek. De scholen werken samen met bibliotheek Veluwezoom binnen het concept ‘de Bibliotheek op school’. De analyse levert een schat aan gegevens op die de bibliotheek en de scholen kunnen inzetten om hun samenwerking te optimaliseren.

Meer plezier in lezen
Dankzij de aandacht voor lezen zijn de leerlingen van de Rhedense scholen het afgelopen jaar met meer plezier en vaker gaan lezen, zo blijkt uit de meting. Jongens blijven wel achter bij meisjes; ze lezen thuis minder en vinden ook het lezen op school minder leuk. Tachtig procent van de kinderen geeft aan dat ze een bezoek aan de bibliotheek leuk vinden, en eveneens tachtig procent van de kinderen geeft aan thuis niet of zelden te worden voorgelezen.

‘Dit zijn heel belangrijke gegevens,’ zegt Roselijn de Bruin, specialist educatie basisonderwijs van de Bibliotheek Veluwezoom. ‘Want lezen is belangrijk voor de taalontwikkeling. Wie veel leest, is beter in taal, zo blijkt keer op keer uit onderzoek. Voor Nederlandse basisschoolleerlingen is al eerder aangetoond dat leerlingen die veel lezen op een pittig niveau, hoger scoren op de Cito-toetsen voor taal, wiskunde en studievaardigheden.

Daarom is leesbevordering, naast taalonderwijs, een belangrijk onderwerp voor taalbeleid op scholen, in bibliotheken en gemeenten.’

Uitnodigende collectie
De focus binnen ‘de Bibliotheek op school’ ligt op een actuele boekencollectie die er uitnodigend uitziet. Alle leerlingen zijn gratis lid en ze mogen de boeken mee naar huis nemen. Op de deelnemende scholen is bovendien veel aandacht voor leesbevorderingsactiviteiten, zoals vrij lezen en voorlezen. Een lees/mediacoach van de bibliotheek geeft hierbij advies, bijvoorbeeld over geschikte boeken voor jongens of kinderen met dyslexie.

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen