VELP - Gastvrijheidszorg met Sterren is een waarderingssysteem om de gastvrijheidszorg in zorginstellingen te meten. Zij hebben het Lorentzhuis in Velp een beoordeling gegeven van 4 sterren.
De wijze waarop in het Lorentzhuis gastvrijheidszorg gestalte krijgt, heeft Gastvrijheidszorg met Sterren beloond met het aantal sterren. Het juryrapport stelt: ‘Iedereen wil het beste voor de bewoners. Je voelt de
aandacht en betrokkenheid bij alle medewerkers.’
Het Lorentzhuis in Velp is beoordeeld op ambiance, bejegening, beleving, eten en drinken, faciliteiten en klantvriendelijkheid. Vier sterren staat voor een score van 80% in het waarderingssysteem van Gastvrijheidszorg met Sterren.
De audit kent een interne beoordeling door management en medewerkers en een externe beoordeling door de cliëntenraad, cliënten, familieleden en vrijwilligers. Bovendien komen er twee onafhankelijke auditeurs op bezoek, van wie één onaangekondigd.
‘Deze vier sterren zijn echt de verdienste van de medewerkers zelf. Zij maken de visie van
Innoforte op gastvrijheid iedere dag waar. Zij doen hun best om iedere cliënt en bezoeker als vorsten te behandelen,’ vertelt Marie José de Dreu, manager Gastvrij en Huisvesting van Innoforte, de ouderenzorgorganisatie in Velp waar het Lorentzhuis deel van uitmaakt.
‘Wij werken bij Innoforte vanuit de visie dat het welbevinden van cliënten voorop moet staan in wat we doen en hoe we dat doen. En welbevinden is meer dan
zorg alleen! Natuurlijk is goede zorg belangrijk maar een vriendelijk gebaar, persoonlijke aandacht, gezellige restaurants waar mensen samen kunnen genieten van heerlijke en gezonde maaltijden, zijn daarbij onmisbaar.
Daar wordt niet alleen in het Lorentzhuis hard aan gewerkt. Sinds kort gebruiken we in alle locaties van Innoforte de gastvrijheidsbarometer. Daarop scoren cliënten, bezoekers uit de wijk, familieleden maar ook de medewerkers zelf de genoten en geboden gastvrijheid.
De resultaten gebruiken de teams om zelf verbetervoorstellen te formuleren. Dit systeem van directe feedback en het appèl op de eigen verantwoordelijkheid van de teams, werkt erg stimulerend.’
Om het goede resultaat te vieren, werden bewoners en medewerkers van het Lorentzhuis maandag 13 juni, op gebak getrakteerd.
Het doel van Gastvrijheidszorg met Sterren is om management, medewerkers en cliënten inzicht te geven in het gastvrijheidsbeleid en in de praktische uitvoering daarvan om de kwaliteit van leven en het welzijn van cliënten en patiënten te verbeteren.