RHEDEN - Binnenkort besluiten de gemeenteraden van Rheden en Rozendaal over de toekomst van het Nationaal Park Veluwezoom en de
Posbank. Een krappe meerderheid van de gemeenteraad Rheden heeft zelf een scenario bedacht, tegen advies in van alle betrokken belangen- en bewonersgroepen die onder het mom van participatie daar veel energie en tijd in hadden gestoken.
Dit scenario D is nu uitgewerkt in een “principe”-akkoord:
De parkeerplaats bij Paviljoen de Posbank is alle dagen van het jaar bereikbaar met de auto. Van 1 april tot 1 november kan je in de weekenden geen “rondjes” meer rijden door het Nationaal Park, dan is er nog maar 1 doodlopende weg naar de Posbank voor auto’s,
de Schietbergseweg, met een keerlus bij Paviljoen de Posbank. Autoverkeer gaat dan heen naar Heuven en/of de Posbank en weer terug via dezelfde Schietbergseweg en Arnhemsestraatweg. Ook zijn er keerlussen en wegafsluitingen bij De Steeg en Beekhuizen
Geen effectrapportage
Tot de verbazing van Stichting Red Heuven & de Posbank is er geen effectrapportage opgenomen en is daar zelfs niet over nagedacht. Zo is het effect op verkeersintensiteit niet berekend. En zijn er weer extra uitzonderingen opgenomen waardoor het geheel niet te handhaven is.
Verdubbeling verkeersintensiteit
In het principeplan zijn er 650 Parkeerplaatsen aan te rijden richting de Posbank alleen via de Schietbergseweg en de Arnhemsestraatweg. Dit leidt tot een verdubbeling van de verkeersintensiteit op de (dan doodlopende) Schietbergseweg.
Bijna de helft daarvan komt op conto van verkeer heen en weer terug naar publiekstrekker, de uitkijk op de Posbank. Stichting Red Heuven & De Posbank heeft de berekeningen voorgelegd aan de gemeente die dit moest beamen. Dat betekent dus filerijden tussen 12:00 en 16:00 uur.
150 extra parkeerplaatsen op het oude manegeterrein
Stichting Red Heuven & De Posbank is verbijsterd over dit plan. Daar komt nog eens bij dat er 3,5 miljoen euro extra wordt uitgetrokken voor Natuurmonumenten, voor (weer) een speelplaats, dus extra bezoekers, en herinrichting van een grote parkeerplaats waaronder 150 extra parkeerplaatsen op het oude manegeterrein. Niet goed voor de verkeersintensiteit naar dit Natura 2000 gebied en niet goed voor de
natuur en rust.
Stichting Red Heuven & De Posbank heeft de fracties en het college van B&W van Rheden een brief gestuurd waarin staat dat deze verkeersintensiteit niet aanvaardbaar is en zij noemen 5 maatregelen om dit te verminderen.
“Oh ja, en voordat men weer begint over gezeur van de “villa-wijk” aan de Schietbergseweg, de verkeersoverlast betreft minstens 120 huizen aan de aanrijroute naar de Posbank. En wijken in De Steeg en Beekhuizen, waar alle VVD-raadsleden wonen, worden in dit principe-akkoord ontzien.“ Aldus Dick van der Kolk van Stichting Red Heuven & De Posbank.
Over Stichting Red Heuven & De Posbank
De stichting Red Heuven en De Posbank wil natuurherstel en meer verkeersveiligheid op landgoed Heuven en rondom de Posbank. Vooral de verkeersdrukte zal dan verminderd en gespreid moeten worden. De Stichting brengt dit op allerlei manieren en bij vele partijen voor het voetlicht en heeft een spreidingsplan opgesteld.
Voor meer informatie:
Het nieuws
van
rheden.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze
Facebookpagina , volg ons op
Twitter of
LinkedIn en
Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse
nieuwsbrief .
Adverteren op
rheden.nieuws.nlbel dan: Dolf Verschuren voor de prijzen en mogelijkheden 06 – 4025 3846.