GroenLinks Rheden: “Dit is geen oplossing voor de Posbank”

Posbankloop-2016
Foto: Gerd Jan Dorland, rheden.nieuws.nl

RHEDEN – Ondanks felle oppositie besloot een meerderheid van de gemeenteraad afgelopen dinsdag om auto’s en motoren toe te blijven laten op de Posbank. Er gaat wel wat veranderen: je moet dadelijk langs dezelfde weg naar boven als naar beneden. GroenLinks voorziet een verkeerschaos.

Door de aanhoudende drukte voorziet het plan bovendien niet in een oplossing voor de natuur, en blijft het verkeer onacceptabele overlast veroorzaken voor omwonenden.

Het oorspronkelijk plan: afsluiting van de Posbank

Het besluit van de gemeenteraad staat haaks op de plannen die het College voor ogen had. Die stelde voor de Posbank helemaal af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer. Deze plannen zijn de afgelopen maanden in samenspraak met tientallen belangengroeperingen en Natuurmonumenten vormgegeven. Ook een meerderheid van de inwoners sprak hun voorkeur uit voor deze variant in een online vragenlijst.

GroenLinks is ook voorstander van afsluiting.

De huidige situatie is onhoudbaar, zowel vanwege de leefbaarheid van de dorpen en vanuit ecologisch perspectief. File, overlast, stikstofuitstoot… en van natuurbeleving is er ook geen sprake meer als je omgeven wordt door ronkende motoren of file rijdende auto’s. Om al deze problemen aan te pakken is een krachtig besluit nodig.

Het zelfgemaakte voorstel van enkele partijen

Een viertal partijen uit de gemeenteraad (VVD, CDA, GPRB en twee leden van D66) vond de voorgestelde afsluiting te ver gaan. Ze kozen echter niet voor een van de andere scenario’s die voorlagen, maar kwam drie dagen voor de gemeenteraadsvergadering met een zelf geknutseld plan op de proppen: scenario D. In dit plan mag je wel nog met auto en motor naar boven, maar het ‘rondje Posbank’ (naar boven via het ene dorp, en na een rondje op de hei naar beneden naar een ander dorp) wordt in de weekenden en op feestdagen in het seizoen verhinderd. Dit betekent feitelijk dat gemotoriseerd verkeer op drukke dagen langs dezelfde weg naar beneden moet als waar het naar boven komt.

Het enige voordeel van dit plan is dat de bereikbaarheid voor iedereen goed blijft – tenminste, zolang het verkeer op de uitvalswegen niet vast komt te staan. Het plan biedt echter geen enkele oplossing voor natuur, natuurbeleving, stikstofuitstoot, overlast door omwonenden en het feit dat onze dorpen nauwelijks profiteren van de 2 miljoen bezoekers die de Veluwezoom jaarlijks aandoen. Zowel Natuurmonumenten als de belangenverenigingen vinden het voorstel onwerkbaar (zie ook: https://www.gelderlander.nl/…/vijf-redenen-waarom-het…/) . De fracties die het ‘nieuwe’ plan op papier zetten hebben hen echter niet geconsulteerd.

GroenLinks vind het onbestaanbaar dat de indienende partijen uit het niets een plan opstellen, daarbij niet gehinderd door enige vakkennis of participatietrajecten met inwoners of belanggroeperingen. Dat je naar de raad komt met een op een zondagochtend aan de keukentafel geschetst plan, waarvan je geen idee hebt wat de uitvoerbaarheid of consequenties zijn, of hoeveel het kost. En dat je vervolgens, ondanks waarschuwingen van Natuurmonumenten en belangengroeperingen dat het plan onuitvoerbaar is en geen oplossing biedt voor de bestaande problemen, in de raadsvergadering koppig en ononderbouwd blijft vasthouden aan je eigen gelijk. Met absurde argumentaties als: “De A50 geeft ook vervuiling” en “Er zijn toch teveel zwijnen en herten” probeerden de partijen hun standpunt te verdedigen.

Uiteraard kan het zijn dat de voorgestelde afsluiting voor sommigen te ver ging. In dat geval hadden ze het College terug naar de tekentafel kunnen sturen en andere scenario’s kunnen laten doorrekenen. Dit is echter niet gebeurd.

De consequenties

  • Het college moet aan de slag met een plan waartegen heftige weerstand is bij vrijwel alle groeperingen die er wat mee te maken hebben.
  • Natuurmonumenten beraadt zich op zijn positie. Het is absoluut niet zeker dat zij aan de plannen wil meewerken. Dat is wel nodig, want zij beheert bijvoorbeeld de parkeerplaatsen in het gebied.
  • Mogelijk loopt de gemeente een miljoenensubsidie mis voor de verderontwikkeling van het gebied. Deze subsidie kan namelijk alleen worden verkregen als de plannen van de gemeente een verbetering inhouden op het gebied van natuurbescherming en overlast. Dat doet het ‘plan D’ niet.
  • Maar het ergste: het plan biedt geen enkele oplossing voor de bestaande problemen.

Hoe nu verder

De gemeenteraad is de baas. Het besluit van de meerderheid van de raad om plan D aan te nemen betekent dat het College hier mee verder moet. Afgelopen dinsdag was er alleen nog maar sprake van een scenariokeuze. In de komende maanden werkt het College het gekozen scenario verder uit. Dit uitgewerkte plan komt weer ter besluitvorming voor bij de raad, mogelijk al in januari.

GroenLinks zal alle mogelijkheden aangrijpen die ze heeft om te blijven streven naar een oplossing waar de natuur en de inwoners wel bij gebaat zijn.

Ingezonden door: GroenLinks Rheden

Het nieuws van rheden.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze Facebookpagina, volg ons op Twitter of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbriefAdverteren op rheden.nieuws.nl bel dan: Dolf Verschuren voor de prijzen en mogelijkheden 06 – 4025 3846.

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden