VELP - Na drie jaar touwtrekken met diverse partijen is het nu zo ver, dankzij een in sneltreinvaart aangelegd noodweg, hoeft het spoor niet meer via een gevaarlijke, onbewaakte overweg overgestoken te worden. Al jaren is de overgang een doorn in het oog van velen. Maatschap Nieuwenhuis moet dagelijks gebruik maken van de overgang om op hun erf te komen maar ook leveranciers en bezoekers.
Nadat er in Winsum diverse gewonden waren gevallen bij een aanrijding tussen een stoptrein en een melktransportauto, stelde Friesland Camping aan Maatschap Nieuwenhuis een ultimatum dat er voor 16 december een alternatief gerealiseerd zou moeten zijn. Zou dit niet het geval zijn, dan werd de melk niet meer opgehaald bij de boerderij.
Met angst in de benen voor zijn bedrijf en de toekomst van zijn gezin maar ook voor alle gebruikers van de overweg kwam Nieuwenhuis in actie. Hij kreeg al snel veel mentale steun van inwoners uit de gemeente maar zeker ook van
Prorail en
Reef Infra. Met vereende krachten en hulp van derden heeft de familie Nieuwenhuis het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat er aan de zuidzijde van het spoor een noodweg aangelegd kon worden.
Een noodweg langs het spoor richting Biljoen bleek het beste alternatief. Om dit te realiseren moesten diverse onderzoeken gedaan worden en vergunningen aangevraagd. Uiteindelijk zijn 'alle' partijen het met elkaar eens geworden en kon afgelopen maandag gestart worden met de aanleg en was de noodweg in enkele dagen klaar.
Bedrijven tevreden
Het is vooralsnog een tijdelijke voorziening maar voorlopig kan iedereen het bedrijf op een veilige manier bereiken. Friesland Campina heeft op donderdag voor het eerst gebruik gemaakt van de noodweg en was zeer tevreden. Ook is ForFarmers blij met deze oplossing. (ForFarmers levert voeding voor landbouwhuisdieren zoals rundvee, varkens en pluimvee aan boeren, en maken dus ook gebruik van de (over)weg)
70 centimeter
Minder tevreden was de gemeente. Volgens de gemeente wijkt een gedeelte van de weg 70 cm af van de gemaakte afspraak. De ligging moet dus krap één meter aangepast worden.
Nieuwenhuis; ‘Het heeft me veel energie, geld en moeite gekost om dit op zo’n korte termijn rond te krijgen. Ik ben blij dat het klaar is en dat de melk afgevoerd kan worden'. Nu de noodweg er ligt is er ruimte om tot een definitieve oplossing te komen. ‘Wat dat gaat worden weten we nog niet maar dat zijn nu zorgen voor later’.
Klik op de bovenste foto voor meer
foto's.
Lees ook: