GEMEENTE
RHEDEN/ROZENDAAL - Heb je vragen over zorg, welzijn, werk, school, geld of
wonen? Een Onafhankelijke Cliëntondersteuner kan je helpen! Wist je dat je in
de gemeente Rheden en Rozendaal terecht kunt bij een Onafhankelijke Cliëntondersteuner? Een Cliëntondersteuner
staat naast je, is er voor jou en denkt met jou mee. En is onafhankelijk van
zorgaanbieders of instanties. De
ondersteuner is een luisteraar, wegwijzer, ondersteuner, bemiddelaar,
meedenker, buddy, maatje, adviseur en vertrouwenspersoon.
In jouw
gemeente wordt dit aangeboden door MEE Plus, Het Jongerennetwerk, Mantelzorg en
Vrijwillige Thuishulp (MVT),
Stichting
Stoer en de casemanager dementie.
Aan welke vragen moet ik denken?
Dat leggen
we uit aan de hand van een paar voorbeelden waarbij MVT en MEE samenwerken.
Voorbeeld 1
Een man uit
de gemeente Rheden belt ’s morgens met de bereikbaarheidsdienst van MEE. Hij
maakt zich zorgen om zijn moeder. Zijn vader is enkele weken geleden overleden
en zijn moeder is nu helemaal alleen en voelt zich eenzaam. Deze mijnheer woont
aan de andere kant van het land en hij kan niet zo vaak langskomen als hij zou
willen. Hij merkt dat het niet goed gaat met zijn moeder. Ze komt nauwelijks
nog buiten, behalve voor het doen van een boodschap. Met zijn vader maakte ze
altijd uitstapjes waar ze beiden erg van genoten. Ook speelden ze graag een
kaartspelletje. De gesprekken tussen moeder en zoon die vroeger altijd erg
gezellig waren, zijn nu vooral gericht op zorgen en de eenzaamheidsgevoelens
van moeder. De Cliëntondersteuner bespreekt samen met de zoon wat er eventueel
mogelijk zou kunnen zijn voor zijn moeder en wijst hem op het werk van MVT in Rheden. Misschien hebben
zij een geschikte vrijwilliger voor zijn moeder. Iemand die contact zou kunnen
zoeken voor een praatje, of een spelletje kan doen. De Cliëntondersteuner weet dat het MVT een uitgebreid netwerk heeft voor ouderen. Meneer
krijgt het telefoonnummer van MVT hij gaat contact opnemen.
Voorbeeld 2
Andersom krijgt
het MVT regelmatig te maken met mantelzorgers die zich zorgen maken over hun
ouder wordende ouder (s). Bijvoorbeeld als er sprake is van een naderende opname in een
verpleeghuis, of juist bij het regelen van de zorg in huis. Het MVT heeft
daarover veel kennis, de juiste contacten en informatiemateriaal. Toch wordt
geregeld ook MEE ingeschakeld, als de vragen wat complexer worden of als er
bijvoorbeeld sprake is van zorg in de vorm van een Persoonsgebonden Budget. MEE kan ook goed meedenken bij vragen die wat meer uitzoekwerk
nodig hebben. Een voorbeeld is dat van een mevrouw die naar een dagbesteding
ging. Ze wil graag een aanvraag doen voor de Wet langdurige zorg, maar weet
niet of ze dan nog wel naar de dagbesteding kan gaan die nu vergoed wordt
vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Na een telefoontje met MEE kan
mevrouw weer verder.
Voorbeeld 3
MVT en MEE
zijn er zeker niet alleen voor ouderen, ze zijn er voor alle inwoners met een
ondersteunings- of zorgvragen. Een mooi voorbeeld is dat van een gezin dat bestaat uit een jonge gescheiden vader
en zijn dochter. Vader zit in een rolstoel en heeft dagelijks zorg nodig. Hij
belt met MEE voor hulp bij het aanvragen van voorzieningen uit de Wmo. Hij vraagt ook aandacht voor zijn dochter. Na
de scheiding is zij bij vader blijven wonen. De moeder is helaas al jaren niet
meer in beeld. De dochter gaat naar school, maar doet een aantal mantelzorgtaken. Er is wel wat
hulp vanuit de Wmo, maar er komt nog steeds veel zorg neer op het meisje. MEE
stelt voor om haar eens een bedankje te geven en daarom is ze aangemeld bij het
MVT voor een complimentje. Ze heeft een leuke cadeaubon gekregen waarmee ze
iets leuks kan kopen.
Voorbeeld 4
Dat de
vragen divers kunnen zijn blijkt uit de vraag van een oudere mevrouw die het
lastig vindt om alleen naar ziekenhuisafspraken te gaan. Ze heeft een heel
klein netwerk. De Onafhankelijk Clientondersteuner vraagt haar of ze MVT kent en wat ze
eventueel voor haar zouden kunnen betekenen. Hier had ze nog niet aan gedacht
en ze gaat ze zelf bellen.
Dit zijn
slechts een aantal voorbeelden van wat Onafhankelijke
Clientondersteuners in uw gemeente samen voor u kunnen betekenen.
Meer informatie?
Neem een kijkje
op de volgende websites, of bel of mail MVT Rheden/MEE Plus.
www.mvtrheden.nl, tel: 026-3707070
Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:30-11:30
Email:
[email protected] Tel: 088-6330000
Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van
9.00 tot 13.00 uur
Email:
[email protected]Het
nieuws van
rheden.nieuws.nl gemakkelijk
volgen? Like dan ook onze
Facebookpagina,
volg ons op
X (Twitter) of
LinkedIn en
Instagram of
krijg gratis onze dagelijkse of Wekelijkse
nieuwsbrief.
Adverteren op
rheden.nieuws.nl bel
dan: Dolf Verschuren voor de prijzen en mogelijkheden 06 – 4025 3846.