GEMEENTE RHEDEN/ROZENDAAL - Gratis
informatie en advies dichtbij, voor iedereen in Rheden en Rozendaal. Wist je dat
je in de gemeente Rheden en Rozendaal terecht kunt bij een Onafhankelijke Cliëntondersteuner?
Een Cliëntondersteuner staat naast je, is er voor jou en denkt met jou mee. En
is onafhankelijk van zorgaanbieders of instanties. De ondersteuner is een luisteraar, wegwijzer,
ondersteuner, bemiddelaar, meedenker, buddy, maatje, adviseur en
vertrouwenspersoon.
In jouw
gemeente wordt dit aangeboden door MEE Plus, Het Jongerennetwerk,
Mantelzorg en
Vrijwillige Thuishulp MVT), Stichting
Stoer en de casemanager dementie.
Aan
welke vragen moet ik denken?
We een paar
voorbeelden. Dat leggen we uit aan de hand van een paar voorbeelden waarbij MVT
en MEE samenwerken.Een man uit de gemeente Rheden belt ’s morgens met de
bereikbaarheidsdienst van MEE. Hij maakt zich zorgen om zijn moeder. Zijn vader
is enkele weken geleden overleden en zijn moeder is nu helemaal alleen en voelt
zich eenzaam. Deze mijnheer woont aan de andere kant van het land en hij kan
niet zo vaak langskomen als hij zou willen. Hij merkt dat het niet goed gaat
met zijn moeder. Ze komt nauwelijks nog buiten, behalve voor het doen van een
boodschap. Met zijn vader maakte ze altijd uitstapjes waar ze beiden erg van
genoten. Ook speelden ze graag een kaartspelletje. De gesprekken tussen moeder
en zoon die vroeger altijd erg gezellig waren, zijn nu vooral gericht op zorgen
en de eenzaamheidsgevoelens van moeder. De Cliëntondersteuner bespreekt samen met
de zoon wat er eventueel mogelijk zou kunnen zijn voor zijn moeder en wijst
hem op het werk van MVT in Rheden. Misschien
hebben zij een geschikte vrijwilliger voor zijn moeder. Iemand die contact zou
kunnen zoeken voor een praatje, of een spelletje kan doen. De Cliëntondersteuner weet dat het MVT een uitgebreid netwerk heeft voor ouderen. Meneer
krijgt het telefoonnummer van MVT hij gaat contact opnemen.
Andersom krijgt
het MVT regelmatig te maken met mantelzorgers die zich zorgen maken over hun
ouder wordende ouder (s). Bijvoorbeeld als er sprake is van een naderende opname in een
verpleeghuis, of juist bij het regelen van de zorg in huis. Het MVT heeft
daarover veel kennis, de juiste contacten en informatiemateriaal. Toch wordt
geregeld ook MEE ingeschakeld, als de vragen wat complexer worden of als er
bijvoorbeeld sprake is van zorg in de vorm van een Persoonsgebonden Budget. MEE kan ook goed meedenken bij vragen die wat meer uitzoekwerk
nodig hebben. Een voorbeeld is dat van een mevrouw die naar een dagbesteding
ging. Ze wil graag een aanvraag doen voor de Wet langdurige zorg, maar weet
niet of ze dan nog wel naar de dagbesteding kan gaan die nu vergoed wordt
vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Na een telefoontje met MEE kan
mevrouw weer verder.
MVT en MEE
zijn er zeker niet alleen voor ouderen, ze zijn er voor alle inwoners met ondersteunings- of zorgvragen. Een mooi voorbeeld is dat van een gezin dat bestaat uit een jonge gescheiden vader
en zijn dochter. Vader zit in een rolstoel en heeft dagelijks zorg nodig. Hij
belt met MEE voor hulp bij het aanvragen van voorzieningen uit de Wmo. Hij vraagt ook aandacht voor zijn dochter. Na
de scheiding is zij bij vader blijven wonen. De moeder is helaas al jaren niet
meer in beeld. De dochter gaat naar school, maar doet een aantal mantelzorgtaken. Er is wel wat
hulp vanuit de Wmo, maar er komt nog steeds veel zorg neer op het meisje. MEE
stelt voor om haar eens een bedankje te geven en daarom is ze aangemeld bij het
MVT voor een complimentje. Ze heeft een leuke cadeaubon gekregen waarmee ze
iets leuks kan kopen.
Dat de
vragen divers kunnen zijn blijkt uit de vraag van een oudere mevrouw die het
lastig vindt om alleen naar ziekenhuisafspraken te gaan. Ze heeft een heel
klein netwerk. De Onafhankelijk Clientondersteuner vraagt haar of ze MVT kent en wat ze
eventueel voor haar zouden kunnen betekenen. Hier had ze nog niet aan gedacht
en ze gaat ze zelf bellen.
Dit zijn
slechts een aantal voorbeelden van wat Onafhankelijke
Clientondersteuners in uw gemeente samen voor u kunnen betekenen.
Meer
informatie?
Neem een kijkje
op de websites, bel of mail hen.
www.mvtrheden.nl, tel: 026-3707070
Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:30-11:30
Email:
[email protected].
www.meegeldersepoort.nl Tel: 088-6330000
Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van
9.00 tot 13.00 uur
Email:
[email protected] Het
nieuws van
rheden.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze
Facebookpagina, volg ons op
X (Twitter) of
LinkedIn en
Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of Wekelijkse
nieuwsbrief.
Adverteren op
rheden.nieuws.nl bel dan: Dolf Verschuren voor de prijzen en
mogelijkheden 06 – 4025 3846.