Heb je vragen over zorg, welzijn, werk, school, geld of wonen? Een Onafhankelijke Cliëntondersteuner kan je gratis helpen!

17 aug , 15:30 Nieuws
mee plus mvt
GEMEENTE RHEDEN/ROZENDAAL - Gratis informatie en advies dichtbij, voor iedereen in Rheden en Rozendaal. Wist je dat je in de gemeente Rheden en Rozendaal terecht kunt bij een Onafhankelijke Cliëntondersteuner? Een Cliëntondersteuner staat naast je, is er voor jou en denkt met jou mee. En is onafhankelijk van zorgaanbieders of instanties.  De ondersteuner is een luisteraar, wegwijzer, ondersteuner, bemiddelaar, meedenker, buddy, maatje, adviseur en vertrouwenspersoon.
In jouw gemeente wordt dit aangeboden door MEE Plus, Het Jongerennetwerk, Mantelzorg en Vrijwillige Thuishulp MVT), Stichting Stoer en de casemanager dementie.

Aan welke vragen moet ik denken?

We een paar voorbeelden. Dat leggen we uit aan de hand van een paar voorbeelden waarbij MVT en MEE samenwerken.Een man uit de gemeente Rheden belt ’s morgens met de bereikbaarheidsdienst van MEE. Hij maakt zich zorgen om zijn moeder. Zijn vader is enkele weken geleden overleden en zijn moeder is nu helemaal alleen en voelt zich eenzaam. Deze mijnheer woont aan de andere kant van het land en hij kan niet zo vaak langskomen als hij zou willen. Hij merkt dat het niet goed gaat met zijn moeder. Ze komt nauwelijks nog buiten, behalve voor het doen van een boodschap. Met zijn vader maakte ze altijd uitstapjes waar ze beiden erg van genoten. Ook speelden ze graag een kaartspelletje. De gesprekken tussen moeder en zoon die vroeger altijd erg gezellig waren, zijn nu vooral gericht op zorgen en de eenzaamheidsgevoelens van moeder. De Cliëntondersteuner bespreekt samen met de zoon wat er eventueel mogelijk zou kunnen zijn voor zijn moeder en wijst hem op het werk van MVT in Rheden. Misschien hebben zij een geschikte vrijwilliger voor zijn moeder. Iemand die contact zou kunnen zoeken voor een praatje, of een spelletje kan doen.  De Cliëntondersteuner weet dat het MVT  een uitgebreid netwerk heeft voor ouderen. Meneer krijgt het telefoonnummer van MVT hij gaat contact opnemen.
Andersom krijgt het MVT regelmatig te maken met mantelzorgers die zich zorgen maken over hun ouder wordende ouder (s). Bijvoorbeeld als er sprake is van een naderende opname in een verpleeghuis, of juist bij het regelen van de zorg in huis. Het MVT heeft daarover veel kennis, de juiste contacten en informatiemateriaal. Toch wordt geregeld ook MEE ingeschakeld, als de vragen wat complexer worden of als er bijvoorbeeld sprake is van zorg in de vorm van een Persoonsgebonden Budget. MEE kan ook goed meedenken bij vragen die wat meer uitzoekwerk nodig hebben. Een voorbeeld is dat van een mevrouw die naar een dagbesteding ging. Ze wil graag een aanvraag doen voor de Wet langdurige zorg, maar weet niet of ze dan nog wel naar de dagbesteding kan gaan die nu vergoed wordt vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Na een telefoontje met MEE kan mevrouw weer verder.
MVT en MEE zijn er zeker niet alleen voor ouderen, ze zijn er voor alle inwoners met ondersteunings- of zorgvragen. Een mooi voorbeeld is dat van een gezin dat bestaat uit een jonge gescheiden vader en zijn dochter. Vader zit in een rolstoel en heeft dagelijks zorg nodig. Hij belt met MEE voor hulp bij het aanvragen van voorzieningen uit de Wmo.  Hij vraagt ook aandacht voor zijn dochter. Na de scheiding is zij bij vader blijven wonen. De moeder is helaas al jaren niet meer in beeld. De dochter gaat naar school, maar  doet een aantal mantelzorgtaken. Er is wel wat hulp vanuit de Wmo, maar er komt nog steeds veel zorg neer op het meisje. MEE stelt voor om haar eens een bedankje te geven en daarom is ze aangemeld bij het MVT voor een complimentje. Ze heeft een leuke cadeaubon gekregen waarmee ze iets leuks kan kopen.
Dat de vragen divers kunnen zijn blijkt uit de vraag van een oudere mevrouw die het lastig vindt om alleen naar ziekenhuisafspraken te gaan. Ze heeft een heel klein netwerk. De Onafhankelijk Clientondersteuner vraagt haar of ze MVT kent en wat ze eventueel voor haar zouden kunnen betekenen. Hier had ze nog niet aan gedacht en ze gaat ze zelf bellen.
Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van wat Onafhankelijke Clientondersteuners in uw gemeente samen voor u kunnen betekenen.

Meer informatie?

Neem een kijkje op de websites, bel of mail hen.
www.mvtrheden.nl, tel: 026-3707070 Bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:30-11:30 Email: [email protected].
www.meegeldersepoort.nl Tel: 088-6330000 Bereikbaar van maandag t/m vrijdag  van 9.00 tot 13.00 uur Email: [email protected]
Het nieuws van rheden.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze Facebookpagina, volg ons op X (Twitter) of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of Wekelijkse nieuwsbrief
Adverteren op rheden.nieuws.nl bel dan: Dolf Verschuren voor de prijzen en mogelijkheden 06 – 4025 3846.