Huurders in gedeelte Velp-Zuid voelen zich geïntimideerd door Vivare

02 sep , 17:55 Nieuws
20240805 152601
VELP – Een aantal huurders van woningcorporatie Vivare in de omgeving van het Van Kolplein in Velp staat onder druk. De oorzaak? Een onaangekondigd bezoek van Vivare-medewerkers, die eisen dat bewoners hun overkappingen aan de achterzijde van hun woningen deels verwijderen. Dit alles om toegang te geven tot de dakgoten voor onderhoudswerkzaamheden. De situatie heeft geleid tot frustratie, onzekerheid en zelfs angst onder de betrokken huurders, die zich overvallen en geïntimideerd voelen door de werkwijze van Vivare.

Achtergrond: Eigenwijs Verbouwen en de overkappingen

De betreffende woningen zijn in 2015 opgeleverd en behoren tot een blok van ongeveer 80 huurwoningen. Van deze woningen hebben zo’n 20 bewoners via het 'Eigenwijs Verbouwen'-concept van Vivare een overkapping aan de achterzijde laten plaatsen. Deze overkappingen werden met toestemming van de woningcorporatie gebouwd en vormen sindsdien een belangrijk onderdeel van het woongenot van de huurders. Ze bieden extra leefruimte en beschutting, iets waar de bewoners de afgelopen jaren volop van hebben kunnen genieten.

Onverwacht bezoek en harde eisen

In de afgelopen weken kregen meerdere bewoners onverwacht bezoek van een medewerker van Vivare, die hen sommeerde om hun overkapping deels af te breken. Dit zou nodig zijn om toegang te krijgen tot de dakgoten voor schoonmaak- en onderhoudswerkzaamheden. Volgens de bewoners was de toon van de Vivare-medewerker allesbehalve vriendelijk. Meerdere huurders melden dat de medewerker intimiderend overkwam en geen ruimte liet voor discussie of alternatieve oplossingen. “De werkzaamheden moeten worden uitgevoerd, het is tenslotte ons huis,” zou de medewerker hebben gezegd, gevolgd door de dreiging van een rechtszaak als de bewoners niet zouden meewerken.
Deze harde opstelling heeft veel bewoners kwaad en onzeker gemaakt. Ze voelen zich niet alleen geïntimideerd, maar ook machteloos. Er lijkt geen ruimte te zijn voor dialoog of samenwerking, iets wat juist essentieel is in de relatie tussen een woningcorporatie en haar huurders.

Voorstellen van bewoners genegeerd

Hoewel de huurders begrip tonen voor de noodzaak van onderhoud, voelen ze zich door Vivare volledig buitenspel gezet. Verschillende bewoners hebben voorstellen gedaan om de situatie op te lossen zonder de overkappingen volledig te hoeven verwijderen. Ideeën zoals het zelf onderhouden van de dakgoten, het aanbrengen van tijdelijke planken om het werk mogelijk te maken, of het gebruik van speciale reinigingsapparatuur werden echter resoluut afgewezen door Vivare.
Dit gebrek aan flexibiliteit en de weigering om mee te denken met de bewoners heeft tot veel frustratie geleid. De huurders willen meewerken, maar niet zonder dat hun belangen en hun investering in de overkappingen worden gerespecteerd. Zo zullen sommige huurders minimaal €500 uit moeten geven om de afdichting na het verwijderen van de dakbedekking weer in orde te maken. Iets waar Vivare blijkbaar nooit rekening heeft gehouden.

Verwarring en ongelijke behandeling

Tot overmaat van ramp lijkt er sprake te zijn van ongelijke behandeling. Niet alle bewoners met een overkapping hebben een bezoek ontvangen of zijn gesommeerd om hun constructie aan te passen. Sommige huurders kregen slechts een brief in de bus met informatie over de werkzaamheden die vanaf 9 september zouden starten, terwijl anderen helemaal niets hebben gehoord. Dit heeft geleid tot veel verwarring en onzekerheid in de buurt.

Klachten en het gebrek aan respons

Vivare en de Huurdersvereniging Rheden (HVR) hebben inmiddels verschillende klachten ontvangen van bewoners die zich bedreigd en ongehoord voelen. Tot nu toe heeft Vivare alleen de ontvangst van de klachten bevestigd, zonder verdere inhoudelijke reactie. Bewoners vragen zich af waarom ze ongelijk worden behandeld en waarom er geen oplossing kan worden gevonden die voor alle partijen acceptabel is. Huurdersvereniging Rheden heeft telefonisch na contact dat door de huurders geïnitieerd is aangegeven er mee aan de gang te gaan. ook daarvan is nog geen enkele reactie ontvangen.

Wat nu?

De situatie rondom het Van Kolplein roept veel vragen op. Waarom worden sommige bewoners wel aangesproken en anderen niet? Waarom werden deze strenge eisen niet duidelijk gecommuniceerd bij de toestemming voor de overkappingen? En waarom wordt er niet gezocht naar een oplossing die recht doet aan zowel de belangen van Vivare als die van de huurders? Éen van de huurders krijgt evenwel geen toestemming om het zelf te doen, Vivare geeft aan dan de garantie op de werkzaamheden te verliezen, voor de huurders een probleem aangezien dit nooit verteld is. En hier geen enkele communicatie over geweest is.

Hoop

De bewoners van het Van Kolplein en omgeving hopen dat Vivare bereid is om alsnog in gesprek te gaan en gezamenlijk tot een oplossing te komen. Een oplossing waarbij de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden kunnen worden uitgevoerd, zonder dat de bewoners worden opgezadeld met hoge kosten en een gevoel van onrechtvaardigheid. Sommige bewoners kijken tegen kosten aan die variëren tussen de €500 en €1200, begrijpelijk dat deze mensen ook hier een probleem mee hebben.
Het nieuws van rheden.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze Facebookpagina, volg ons op X (Twitter) of LinkedIn en Instagram of krijg gratis onze dagelijkse of Wekelijkse nieuwsbrief
Adverteren op rheden.nieuws.nl bel dan: Dolf Verschuren voor de prijzen en mogelijkheden 06 – 4025 3846.